Nye Iridium opp fra asken

Frisk og opplagt etter både konkurs og en nær-døden-opplevelse relanserer Iridium nå sine kommersielle telefonitjenester.

I en melding onsdag forteller Iridium at selskapet er klar med salg av sine taletjenester, mens data og Internett kommer i juni.

Det er imidlertid et strippet Iridium som står tilbake, nesten gjeldfritt og nesten uten internasjonal tilstedeværelse, men den gamle logoen er beholdt. Det viktigste nå er å starte uten den brask og bram som gamle Iridium forsøkte seg på ved å pøse ut én milliard kroner i en internasjonal reklamekampanje.

Nå retter Iridium seg mot amerikanske myndigheter og spesielt det militære, som allerede har blitt kunde og signert en avtale verdt 72 millioner dollar.

Nå skal salget rette seg spesielt mot bransjer som maritim virksomhet, luftfart, petroleumsindustri, gruvedrift, entrepenører, skogbruk og internajonale organisasjoner - foruten private med masse penger og lystyacht ved kai...

Konsernsjef og tidligere PanAm-direktør, Dan Colussy sier selskapet er kostnadseffektivt og brukervennlig og skal sikre en lav pris for kundene.

13 underleverandører skal selge Iridium rundt om i verden, deriblant det danskbaserte EuroCom. I tillegg kommer AST Airtime Limited, Fibertel, GEOLINK Global Satellite Services, Global Satellite FWI, GloCall Satellite Communications BV, Incomserv Co. Ltd., Infosat Telecommunications, Marconi Marine, O'Gara Satellite Networks Ltd., Rent Express, Stratos og World Communication Center.

Den nye tjenesten baserer seg på terminaler fra Motorola som blir solgt for vel 1000 dollar og oppover. Ringeminutter vil koste vel halvannen dollar, uansett hvor og når samtalene foretas. De neste seks månedene skal kunder dessuten lokkes med en ekstra rabatt.

Satellittsystemet Iridiums 'stamnett' består 66 satellitter i laver jordbaner. Sju nye satellitter planlegges i 2002.

Gamle Iridium hadde på sitt meste 55.000 kunder, etter at investorene hadde brukt 60 milliarder kroner på selskapet.

Til toppen