Resultatet er at Telia Danmark taper over en million kroner dagen på sin danske mobilvirksomhet. Da blir det ikke bedre av at selskapet taper 3.000 kunder siste kvartal til konkurrenter som TCD, Sonofon og Orange som alle øker kundemassen.
De rene budsjettmessige tapene kommer opp i 101 millioner danske kroner, mens det i tillegg kommer avskrivninger og rentekostnader på 273 millioner kroner, skriver Jyllands-Posten.
- Vi skal ha en kritisk masse i Danmark, det vil si over en halv million kunder. I den forbindelse har vi en plan for strategi og en for økonomi, hvor vi ikke regner med at få overskudd før mot slutten av neste år, sier direktør i Telia Mobile, Poul Erik Olsen.
Telia Danmark sitter nå med 351.000 mobilkunder, mens nummer tre, Orange Danmark sitter med 200.000 flere, Sonofon har passert en million, mens TDC som markedsleder har over halvannen million kunder. I tillegg har debitel en halv million kunder uten å ha eget nett.
Telia lover nå flere kampanjer for å øke kundemassen. Blant de som er skeptiske er teleanalytiker John Strand, som sier til avisen at det blir for vanskelig å nå målet gjennom organisk vekst.