Telenor planlegger nye kutt. Denne gangen er forslaget å sentralisere kundeservice. Fire avdelinger står i fare. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Nye kuttplaner i Telenor

El & IT raser mot hemmelighold og nedleggelse av fire avdelinger.

Klokken ti i dag fikk ansatte i Telenor beskjed om at selskapet planlegger å legge ned fire avdelinger i Norge. Saken skal styrebehandles onsdag denne uken.

Kuttene er ledd i pågående strukturelle endringer, som første gang ble lagt frem i februar. (Les: Telenor kutter for å bli «smartere») Det uttalte målet er å «sikre bærekraftig og lønnsom drift over tid».

Kontorer i Sarpsborg, Gol, Hammerfest og Bardu foreslås nedlagt, noe som vil berøre 136 ansatte som i hovedsak jobber med kundeservice og bestillinger.

El & IT-forbundet raser mot planene, som de mener baserer seg på udokumenterte påstander om økonomisk gevinst.

- I tillegg til de berørte ansatte rammes også deres familie og lokalsamfunn på en brutal måte. Telenors opptreden er kynisk. Ledelsen velger å bytte ut arbeidsstokken. Disse nedleggelsene forutsetter nemlig kraftig oppbemanning andre steder i landet, skriver de i en pressemelding.

Fagforeningen hevder at Telenor i prosessen bevisst har brutt Hovedavtalens regelverk og intensjoner, blant annet ved at ledelsen har nektet dem innsyn i det økonomiske underlaget.

- Tillitsvalgte ble hurtiginnkalt dagen før et møte med Østfold fylkeskommune etter omstillingsloven. Telenor-ledelsen har holdt planene skjult så lenge som hovedhodet mulig, sier konserntillitsvalgt Per Gunnar Solomonsen til digi.no.

- Det ble kastet frem en gevinstpåstand. Men de nekter å opplyse det økonomiske underlaget. Dette er i strid med hovedavtalen og betyr at ledelsen slenger ut påstander, samtidig som de hindrer reelle drøftinger, sier Solomonsen.

Ifølge El & IT har Telenor-ledelsen pålagt de tillitsvalgte taushetsplikt. Først i dag fikk de anledning til å prate.

- Årsaken er at Telenor ville hindre støy, debatt og involering i det offentlige rom. Dette har medført sterke begrensninger for tillitsvalgtes anledning til å jobbe med saken, skriver forbundet.

- Tydelig og godt samarbeid
- Er det riktig at tillitsvalgte har blitt nektet innsyn i de økonomiske beregningene som forslaget om nedleggelser bygger på?

- Vi har jo hatt en konfidensiell prosess med personalorganisasjonene der vi har drøftet og informert rasjonale bak beslutningen. Slike prosesser er naturligvis vanskelig for alle parter, men det har vært et tydelig og godt samarbeid, sier Telenor Norges kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri til digi.no.

- Men har tillitsvalgte blitt nektet innsyn i det økonomiske beslutningsgrunnlaget?

- Vi mener også å ha gitt grundige nok redegjørelser for det økonomiske grunnlaget og tydeliggjort hva slags besparelser som ligger i å gjøre dette strukturelle grepet.

- Tillitsvalgte og forbundet sier at Telenor har brutt Hovedavtalens bestemmelser, blant annet ved at de ikke har fått reelle muligheter til drøftinger, og at tillitsvalgte ble informert bare dagen før møte med Østfold fylkeskommune. Har dere det formelle i orden her?

- Ja, vi har hatt drøftingsmøter og formelle møter i henhold til omstillingsloven med to av fylkene. Videre har vi også gjennomført uformelle møter med andre fylkeskommuner og vi har selvfølgelig også drøftet dette med fagforeningene.

Telenor-direktøren avviser at de brutt avtaleverket.

- Slik vi ser det har vi ikke brutt hovedavtalen. Vi har gått nøye igjennom avtalen, og vår konklusjon er at taushetsplikten følger av hovedavtalen og sikrer at vi kan drøfte sensitiv informasjon med fagforeningene. Vi mener også å ha gitt grundige nok redegjørelser for det økonomiske grunnlaget.

Videre påpeker Telenor-ledelsen at de ønsker å ha med seg alle de berørte ansatte videre. Alle skal tilbys ny jobb andre steder i selskaper.

- Vi er opptatt av å få på plass gode overgangsordninger, for eksempel ved overgang til pendling. De om eventuelt velger å ikke fortsette i selskapet vil få hjelp til å søke jobb utenfor Telenor.

- Kan det bli ytterligere avdelinger som legges ned?

- Vi kan aldri gi noen garantier for det som vil skje i et selskap fremover, men for øyeblikket er det fire mindre kundeserviceavdelinger som er til vurdering i denne omgang, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri.

    Les også:

Til toppen