RESULTATERFINANS

Nye medier større enn gamle i New York

New York er verdens senter for papirblader, men nå har Silicon Alley, New Yorks svar på Silicon Valley, vokst seg større.

Sigvald Sveinbjørnsson
1. mars 2000 - 09:49

Nå viser en undersøkelse at det såkalte "Silicon Alley" vokser over hodet på New Yorks tradisjonelle media- og reklameindustri. Dette har fått de mektige venturekapitalistene som tidligere hadde sin base i California og Silicon Valley, til å rette sin oppmerksomheten mot New York og Silicon Alley.

Undersøkelsen, utført av konsulentselskapet PriceWaterHouseCoopers, viser at elektroniske medier og bedrifter innenfor Internettpublishing og reklame sysselsatte 104 000 personer i 1999 - bare i New York. De tradisjonelle mediehusene, forlagene og andre sysselsetter litt under 60 000 personer. Mens Madison Avenue, reklamemekka i New York, sysselsetter litt over 40 000 mennesker. Det skriver nyhetstjenesten AtNewYork.com.

Den amerikanske østkysten og den eldste storbyen - New York - så lenge ut til å bli en bakevje i den nye økonomien. Men Internett er blitt en viktig del av New Yorks økonomi. Det er stipulert at 138 000 har sitt daglige innkomme av Internettrelaterte bedrifter i verdensmetropolen. Tar man med tallene for alle de som bor i forstedene, utenfor selve New York City, er det enda 110 000 mennesker som hever lønninger fra en Internett- relatert bedrift.

"Silicon Alley" anslås å bestå av 8 500 selskaper, men bare halvparten er rene Internettselskap, resten er internettdivisjoner av andre selskaper.

I følge estimater fra PriceWaterhouseCoopers er det i løpet av de to siste årene blitt etablert 5 600 nye selskaper i Silicon Alley.

Til sammen har disse selskapene generert over 1,5 milliarder dollar ( 12 milliarder norske kroner) i venture- kapital, og 3,5 milliarder dollar ved offentlige emisjoner ( 28 milliarder norske kroner).

Hele Silicon Alley omsatte i følge PriceWaterHouseCoopers for over 16,8 milliarder dollar i 1999 (.134,4 milliarder norske kroner). Det er ikke tall over hvor mye denne industrien tjente i 1999, men i 1998 var den totale profitten for Silicon Alley-selskapene på 2,5 milliarder dollar ( 20 milliarder norske kroner).

New York er egentlig ikke verdens beste sted å starte en Internett- business. Høye eiendomspriser, høy skatt og elendige telekommunikasjonsfasiliteter, er ikke vidundermiddelet for å skape et nytt Silicon Valley. Men den gode tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er nok til å gjøre området meget aktraktivt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.