Nye .no-søkere kan skape trøbbel

Domeneorganisasjonen NORID hadde i går kveld fått inn rundt 8.000 søknader om nye domenenavn. Søknadsbehandlingen går greit dersom søkerne allerede finnes i NORIDs database, men hvis mengden nye søkere fortsetter å øke, kan det oppstå problemer.

NORID, som har ansvar for tildelingen av domenenavn i Norge, har nok å gjøre denne uken. I går begynte domenefrislippet hvor alle nå kan søke om inntil femten .no-domener. Tidligere var det begrenset til kun ett .no-domene per registrert bedrift eller organisasjon.

Leder for NORID, Hilde Thunem, forteller til digitoday.no at organisasjonen i går kveld hadde fått inn rundt ti tusen henvendelser. Åtte tusen av disse var domenesøknader. Hun vet ikke hvor mange domenenavn hver søker har søkt om i snitt - dette kan hun ikke si noe om før søknadene er behandlet.

- Det vil trekkes på mandag. Post- og teletilsynet (PT) får en liste over saksnummer, og der hvor flere enn en søker om samme domenenavn vil PT lage en trekningsliste som overleveres NORID. Dette er fordi vi vil at en nøytral part skal foreta trekningen, forteller Thunem.

Hun understreker at det ikke er "først til mølla"-prinsippet som gjelder. - Vi vil utføre saksbehandlingen på vanlig måte, og vi regner med å være ferdige den 28 februar.

Ett problem kan imidlertid oppstå. Nå er det slik at dersom du ikke har et domene fra før, og derfor ikke er oppført i NORIDs database, så må registrarene - for eksempel Active ISP eller Nextra - først registrere deg eller ditt firma før søknaden om dine nye ønskede domener sendes inn til NORID.

Denne registreringen går normalt ganske fort, men dersom registrarene har ventet med å registrere domenesøkerne i databasen, kan det oppstå problemer.

NORID varslet registrarene om dette den 7. desember i fjor.

- Registrarene har visst om dette og burde ha registrert organisasjonene på forhånd, mener Thunem. - Det er noe annet med de som kommer akkurat nå og sier: Jeg vil ha flere domenenavn. Registraren må registrere søkeren i NORIDs database. Dette tar normalt ikke så lang tid, men det avhenger naturligvis av mengden arbeid.

NORID har kun varslet brukerne gjennom webinformasjon.

- Det er registrarens ansvar å hjelpe søkeren å få søkt om domenenavn, sier Thunem.

Thunem avviser påstanden om at det er de som var aller tidligst ute med å skaffe seg domenenavn som nå kan bli skadelidende. - NORID har satt opp en prosedyre som gjør at man har kunnet registrere seg i vår database helt siden desember. Vi har tatt inn ekstrabemanning for å kunne behandle søknadsrushet som er denne uken. Problemet oppstår hvis mange registrarer har ventet med å registrere sine søkere i vår database. Vi vil hjelpe til så godt vi kan med dette, og forsøke å unngå at søkerne blir skadelidende.

Men garantere noe, vil hun ikke. - Vi vet at det er mange registrarer som har vært flinke. Men vi kan ikke garantere at alt blir behandlet, sier Thunem som understreker at hun regner med at det ikke skal bli noe problem.

- Så langt er alle organisasjonsendringer og oppdateringer som har blitt sendt inn etter åpningen i går blitt behandlet, legger hun til.
Eirik Øiestad, informasjonssjef i Nextra Norge, forteller til digitoday.no at det har hopet seg opp en god del nye søkere den siste uken, som ikke er registrert hos NORID.


- Folk har ventet til siste liten. Dessuten har prosessen med å registrere bedrifter blitt mer komplisert. NORID innførte nye prosedyrer denne uken som gjør at det som tidligere var gjort i én operasjon nå må utføres i tre operasjoner, sier Øiestad.

Han legger til at Nextra og andre ISP-er ikke kan gjøre noe før brukerne sender inn sin søknad - de kan ikke ta ansvar for å følge opp nye kunder før kunden har tatt kontakt.

Men han kan berolige alle nye domenesøkere med at det ser ut til å gå bra.

- Vi får alle søknadene gjennom, sier han. - Vi klarer å håndtere dette innen fristen, selvom det blir litt 'sprengjobbing'.


Til toppen