Nye oppkjøp for å forbedre Chrome og Google+

Utvidet søkefunksjonalitet og mer sosial automatikk kan bli resultatet.

I går ble det kjent at Google har både Apture og Katango. Selskapene har utviklet løsninger som kan bidra til bedre funksjonalitet i henholdsvis Chrome og Google+.

Apture ble etablert i 2007 og har til nå tilbudt løsninger for å søke etter mer informasjon om noe som står på en webside, uten at leseren forlater websiden. Apture har teknologien for «in-page search» og produktet for Apture Highlights. Dersom en bruker markerer et ord eller uttrykk i teksten på en webside, åpnes det et dialogvindu i forgrunnen hvor vises informasjon, video, bilder, kart og annet i tilknytning til den markerte teksten.

I praksis har det dreid seg om to produkter. Det ene har blitt tilbudt nettstedutgivere som har kunnet bygge funksjonaliteten inn i websidene. Det andre har vært et nettlesertillegg til Firefox, Chrome og Safari.

Apture Highlights åpner et vindu med mer informasjon om ordene brukeren har markert i en webside.
Apture Highlights åpner et vindu med mer informasjon om ordene brukeren har markert i en webside. Bilde: Apture

Kunngjøring av oppkjøpet ble kunngjort på forsiden av Aptures nettsted. Der fortelles det også at selskapets ansatte blir inkludert i Googles Chrome-team.

Også Katango har på selskapets nettsted kunngjort at selskapet har blitt kjøpt av Google, og at de ansatte vil bli forent med Googles Google+-team.

Katango har i et drøyt år utviklet sosiale algoritmer som hevdes å kunne forbedre folks sosiale samhandling på nettet. Selskapet har blant annet tilbudt en iPhone-applikasjon som automatisk kan generere vennelister i Facebook ved å analysere brukerens tidligere samhandlinger med disse.

De samme algoritmene kan trolig brukes i Google+ til å innføre mer automatikk i kretsene i tjenesten.

Ingen av de to selskapene har sagt noe om hva som vil skje med de eksisterende produktene. Det er heller ikke kjent hva hva Google har betalt for selskapene.

    Les også:

Til toppen