Nye problemer hos Fellesdata

Mangel på testing stoppet banksystemene til halvparten av Norges bankkunder i august. Nå sliter Fellesdata med et nytt problem som kanskje kunne vært unngått.

I august falt Norges nest største bankdata-sentral av luften og halvparten av Norges bankkunder var uten nettbank i over en uke. Årsaken var at Fellesdata hadde installert nytt datautstyr, men ikke testet godt nok. I september stoppet datasentralen enda en gang i seks timer.
Fellesdata lovet bot og bedring - både ovenfor sluttkunder og deres bankkunder, men mye tyder på at Fellesdata fremdeles sliter med testrutinene sine.


digi.no avslører at svært mange bedriftskunder nå ikke får betalt sine regninger. Gjennom Fellesdata tilbyr banker som Gjensidige NOR Sparebank, SpareBank 1, Storebrand Bank, BNbank, Nordlandsbanken, Handelsbanken og BNP, en avansert nettbank til sine bedriftskunder. Men de siste dagene har mange kunder ikke fått logget seg på.

Årsaken er at Fellesdata oppgraderte Oracle-databasen som løsningen kjører på. Men denne nye databasen krever mye mer minne, noe man først oppdaget da kundene begynte å logge seg på systemet. Mangel på ressurser gjør at serveren nekter å logge på alle som vil inn.

- Det er gjort en rekke tiltak for å justere systemet. Vi har også oppgradert serveren og skal sette på en server til i løpet av kvelden, forteller Elisabeth Landsend, informasjossjef hos EDB Fellesdata, til digi.no.

digi.no spør om Fellesdata ikke testet løsningen før man satte den i drift, spesielt når man tenker på hva testeproblemene forårsaket i august.

- Vi testet, men det var ikke mulig å forutse de langt høyere minnekravene, sier Landsend til digi.no.

- Det er umulig å teste i full skala, dette er dessverre ting som av og til skjer når man oppgraderer, sier EDB Business Partner ASA-sjef Bjørn Trondsen til digi.no

Til toppen