Nye prosjektører i norske kinosaler

En ny avtale for InFocus innebærer at de skal installere digitale prosjektører i norske kinosaler. Avtalen er verdt 10 millioner for selskapet.

Prosjektørprodusentene Infocus og CAPA Kinoreklame har inngått en avtale som innebærer en betydelig oppgradering av norske kinosaler, i hvert fall for reklameaktørene.

Sammen skal InFocus og CAPA ta i bruk nye prosjektører til visning av reklame i kinosalene og i fojaene på de fleste norske kinoer. I løpet av neste år vil InFocus og CAPA sammen installere og ta i bruk rundt 200 prosjektører til visning av reklame i norske kinoer, skriver selskapene i en pressemelding.

Det er Unique Promotion, eid 60 prosent av CAPA, som vil stå for driften av det nye systemet for fremvisning av kinoreklame. Med de nye prosjektørene av typen ASK C300 løser man bransjens problem knyttet til høye kostnader og liten fleksibilitet ved bruk av 35 mm fremviserutstyr. - Ved å ta i bruk disse prosjektørene vil vi gjøre kinoreklame langt mer attraktivt for annonsørene gjennom å tilby lavere kostnader med større fleksibilitet og variasjon. Dermed styrkes kinoreklame som medium, noe som i sin tur vil tjene både kinoselskapene, annosørene og kinogjengeren, uttaler Carl Martin Klingberg i CAPA Kinoreklame.


- Vi er imponert over kvaliteten - et vesentlig poeng ved formidling av høykvalitets reklamefilm i kinoformat. Leverandøren har dessuten tilpasset prosjektøren til kinosalene. Det er opplevelsen som selger, sier Klingberg.

Totalt har avtalen en verdi på rundt 10 millioner kroner for InFocus.

- I tillegg vil avtalen gi oss en profilering inn mot konsumentmarkedet som er et nytt satsingsområdet for selskapet. Dette er ikke bare en stor salgsavtale for oss, men CAPA-avtalen fremstår også som et synlig bevis på den fleksibiliteten og kvaliteten en moderne prosjektør gir. Sammenlignet med andre medier, er prosjektører nå svært konkurransedyktig på både pris og kvalitet, i alle tilfeller hvor det er vesentlig å formidle buskapet eller opplevelsen i et stort format, skryter adm. direktør Peter Krogh i InFocus.

- Vi ser også tendensen i hjemmemarkedet hvor prosjektører blir stadig mer attraktive for visning av film, sport eller spill i storformat avslutter han.

Avtalen med CAPA Kinoreklame er den første av sitt slag i Europa for InFocus, men selskapet har gjort lignende avtaler i USA. Så sent som i august offentliggjorde InFocus et samarbeid med Skytron Corporation, som leverer livsstils-programmer til kjøpesentre i hele USA. InFocus skal gjennom den avtalen bidra med fremviserteknologi.

ASK C300 ble lansert i september, og er verdens første prosjektør med nettverksteknologi. Det betyr i praksis at den kan knyttes til et lokalnettverk som en egen enhet. Denne teknologien reduserer brukskostnadene betydelig, og gjør det svært enkelt å administrere utstyret.

Til toppen