Nye råd i Fix/Briiz-saken

Et møte mellom partene og forbrukerorganisasjonene har ført til en viss oppklaring.

Tirsdag var det et nytt møte mellom forbrukerorganisasjonene, Post- og teletilsynet, Fix-Telcom og Briiz Telecom i saken med dobbel fakturering av telefonkunder.

    Les også:

Møtet klargjorde at Briiz Telecom, gjennom selskapet MCI Norway, rent faktisk betjener de overførte kundene i dag. FixTelecom opplyste at de ved en feil har tatt med månedsavgift for juli-september på de utsendte regningene og at de vil rette opp i dette.

Det er ikke enighet om hvem som har rett til kundemassen, og denne kampen mellom selskapene vil antakelig fortsette ved forhandlingsbordet eller for domstolene.

FixTelecom mener de har rett til også i tiden fremover å sende regninger til kunder som betjenes av Briiz. Forbrukerombudet har advart selskapet om at man vil vurdere å fatte forbudsvedtak med tilknyttet tvangsgebyr hvis de sender ut nye regninger til kunder som betjenes av Briiz. Dersom FixTelecom i fremtiden når frem med sitt krav, og kundene tilbakeføres til dette selskapet, må det i så fall komme ny bekreftet informasjon om dette. Frem til dette eventuelt skjer, kan kundene forholde seg til Briiz, mener ombudet.

Forbrukerombudet gir kundene følgende råd:

  • De kundene som har mottatt brev fra Briiz om at de er overført til dette selskapet bør også betale regningene til Briiz, fordi disse rent faktisk leverer tjenesten. Kundene vil få spesifisert regning fra Briiz. Her vil også tidspunktet for overføringen fremgå.
  • Kundene bør ikke betale regningen sendt ut av FixTelecom, men be om å få tilsendt ny spesifisert regning som kun gjelder perioden før overføringen til Briiz Telecom.
  • FixTelecom betjener fremdeles en mindre gruppe kunder. Disse har aldri mottatt brev fra Briiz og har fortsatt et kundeforhold til FixTelecom, og bør derfor betale regningene sine til Fix.
  • Forbrukerombudet vil minne om at alle kunder har rett til å velge selskap selv. Dette kan enklest gjøres ved å kontakte ny ønsket tilbyder. Med kundens fullmakt vil den nye tilbyderen kunne ordne oppsigelse av tidligere kundeforhold.
Til toppen