Nye regler for kjøp av søkeord

Man vil kunne by på søkeord som svarer til konkurrentens varemerke, sier Google.

Google Norge opplyser at søkegiganten oppdaterer retningslinjene for salg av søkeord i Europa. Nye retningslinjer trer i kraft fra og med 14. september i år.

Det nye er at man vil kunne by på søkeord som svarer til andres varemerker. Det innebærer at et søk på «Nokia» vil kunne utløse annonser fra andre leverandører av mobiltelefoner.

Med visse unntak har dette hittil ikke vært lov i Europa. I blant annet Norden og toneangivende land som Tyskland, Frankrike og Italia har Google luket ut alle forsøk på å kjøpe søkeord som svarer til tredjeparts varemerker.

Google begrunner omleggingen med at de ønsker å ha de samme reglene i Europa som overalt ellers i verden.

– I USA og Canada har annonsører hatt mulighet til å benytte tredjeparts varemerke i søkeord siden 2004, i Storbritannia og Irland fra og med 2008 og en rekke flere land fra og med mai 2009, heter det i meldingen fra Google.

Google har offentliggjort en liste over 192 land som allerede praktiserer ordningen med at konkurrenter kan kjøpe hverandres varemerker som søkeord.

Selskapet viser også til en avgjørelse fattet av EU-domstolen i mars, der det slås fast at det ikke er ulovlig å la annonsører by på søkeord som svarer til tredjeparts varemerker.

– EU-domstolen har bekreftet vår rett til å tillate annonsører å by på søkeord knyttet til tredjeparts varemerker. Denne endringen gjør det mulig for oss å harmonisere våre retningslinjer verden over. Brukerne vil dra nytte av dette gjennom å se flere relevante annonser ved søk på Google, sier Jan Grønbech, sjef i Google Norge.

Grønbech understreker at retningslinjene for bruk av varemerker i annonsetekst forblir uendret.

Det innebærer at uautoriserte annonsører ikke vil kunne benytte uttrykk knyttet til beskyttede varemerker i annonseteksten.

Til toppen