KARRIERE

Nye Thunder House-ansatte ramler ut av Icon

Medieansvarlig Martin Aarestrup (bildet) og tekstforfatter Ole-Henrik Larssen forlater Icon til fordel for reklamebransjen. Det innebærer at til sammen ni tidligere Thunder House-ansatte nå har forlatt Icon i forbindelse med fusjonen.

Herman Berg
30. aug. 1999 - 15:22

Etter at Thunder House ble fusjonert inn i det svenske konsulentselskapet for å danne den norske avdelingen av Icon Medialab, har ni "tordenhus-mennesker" falt fra. Fem av dem har forsvunnet for å dra i gang amerikanske USWeb/CKS i Norge, to designere driver for seg selv og de to siste frafalne går til reklamebransjen.

Martin Aarestrup har vært den som har sittet med mediekompetansen i selskapet sammen med Cecilie Paulseth. De har plassert annonser på Internett i konkurranse med de tradisjonelle mediebyråene. Nå blir Paulseth alene igjen etter at Aarestrup har bestemt seg for å gå over til reklamebyrået BBDO Oslo.

Der skal han være tradisjonell reklamekonsulent, men med spesielt øye på Internett.

- To ting gjør at jeg velger å slutte i Icon: Jeg vil arbeide mer reklamefaglig enn i Icon. Jeg får en glimrende sjanse til å jobbe med reklamefaget i BBDO. Dessuten er det slik at Icon har utviklet seg til bli noe annet enn det Thunder House var. De er mer fokusert på teknologi enn kommunikasjon, sier han.

- Men kunne du ikke allerede forutse dette da Thunder House fusjonerte inn i et mer teknologifokusert miljø med Neo Interaktiv i spissen?

- Jeg valgte å bli en stund for å se hvilken retning det tok, sier Aarestrup.

I BBDO skal han være med på jobben med integrasjon av nye medier i reklamearbeidet og bistå strategisk for Media Direction med oppgaver rundt nye medier. Dette er et mediebyrå som er eid av BBDO.

Den andre som forlater Icon, Ole-Henrik Larssen, er en tekstforfatter som startet i Thunder House før Aarestrup. Ifølge en pressemelding skal han stadig jobbe i JBR-miljøet, i McCann Direkte.

Men i realiteten rapporterer ikke Icon til McCann-Erickson. De har delvis samme eier og er samarbeidspartnere på en del prosjekter. Amerikanske IPG eier 100 prosent av JBR McCann Norge, i underkant av 20 prosent av Icon Medialab.

- Vi beklager sterkt at noen slutter i selskapet. Nå skal det sies at Thunder House har vært drevet som et reklamebyrå, mens Icon er et mer helhetlig internettselskap, hvor halvparten av de ansatte har teknologibakgrunn, sier daglig leder i Icon Medialab, Alexander Arnesen.

- Icon har en miks av veldig ulike folk som jobber sammen, og det er en del av dem som jobbet i Thunder House som synes det var riktigere å jobbe i et mer rendyrket reklamemiljø. Det som er viktig er at vi helt klart har ambisjonen og evnen til å jobbe innenfor markedsrettet kommunikasjon på nettet, sier Arnesen som til tross for flukten har tenkt å drive medievirksomheten videre.

- Vi har tenkt til å fortsette med denne type virksomhet. Vi har stadig veldig god kompetanse etter at Martin slutter (1. oktober - red. anm.). Jeg mener vi ligger et hestehode foran de tradisjonelle formidlingsbyråene. De tradisjonelle er ikke dyktige nok til å rådgi, mener Arnesen og viser til at de selv har et konsept de kaller MAD som står for Marketing and Advertising.

- Vi har en del funksjoner som overlapper hverandre hos oss. Det er flere ansatte enn Martin og Cecilie som har drevet med markedsføringsrelaterte aktiviteter hos oss, sier han, men vil ikke gå inn på hvordan de løser det organisatoriske innen Media-virksomheten etter at Aarestrup har sluttet.

Etter at Ole-Henrik Larssen forlater selskapet, er det kun én journalist/tekstforfatter igjen (fra gamle Neo Interaktiv).

- Tekstforfattere har en naturlig plass i vår virksomhet. Men det finnes et fungerende frilansmarked for denne type kompetanse. Dessuten sitter vi vegg-i-vegg med JBR, sier Arnesen.

Disse har falt fra etter fusjonen mellom Thunder House og Icon Medialab :

1. Odd Martinsen (eks-daglig leder, nå USWeb/CKS)

2. Jostein Borgmo (eks-kreativ leder, nå USWeb/CKS)

3. Eirik Johnsen (eks-IT-sjef, nå USWeb/CKS)

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

4. Anne Thorstensen (eks-seniordesigner, nå USWeb/CKS)

5. Christer Løvaas (eks-multimedieutvikler, nå USWeb/CKS)

6. Tom Johansen Halsør (eks-designer, nå eget firma Kulp)

7. Helge Jørgensen (eks-konseptdesigner, nå kunstner)

8. Martin Aarestrup (eks-medieansvarlig, BBDO Oslo fra 1. oktober)

9. Ole-Henrik Larssen (eks-tekstforfatter, tekstforfatter i McCann Direkte)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.