Nye tjenester gir Telenor kundevekst i Norge

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas gjør det bedre enn noen gang, og håver inn penger på nye norske mobiltjenester.

Etter en periode med kundeflukt fra Telenor Mobil, har selskapet i dag fått fornyet tillit og har flere kunder enn noen gang.

Bare siden mars har 73.000 nye kunder strømmet til Telenor. Dette er overraskende bra tatt i betraktning at penetrasjonen av mobiltelefoni i Norge er anslått til 94 prosent.

- Vi er blitt enklere og billigere, forklarer informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor til digi.no.

    Les også:

Enkelheten baseres på den nye tjenesten «Entry», som ble lansert i annet kvartal. Tjenesten er et forhåndsoppsatt mobiloppsett som gir brukeren direkte tilgang til nyheter og musikk på Internett og andre tjenester uten å måtte konfigurere telefonen. «Entry» er en egen meny som man kun får på utvalgte mobiler fra Sony Ericsson, Siemens og Nokia.

Den gjennomsnittelige bruk og fortjeneste av mobiltelefonen ARPU (average revenue per user) har dessuten vært sterkt stigende hos Telenor. Dette innebærer at vi ringer mer og anvender mobiltelefonen mer i form av tekstmeldinger og bildebeskjeder (MMS).

Johannessen forteller at MMS har økt fra 3,4 millioner bildebeskjeder i første kvartal til 11 millioner i annet kvartal. Det totale antall MMS kom dermed opp i 14,4 millioner bildebeskjeder i første halvår for Telenor.

I juni økte den vanlige bruken av MMS fra 50.000 til 100.000 beskjeder hver dag i snitt. I ukedagene koster en MMS 2 kroner og 50 øre som gir Telenor en pen fortjeneste på 250.000 kroner dagen.

- Vi ser at det er spesielt i ferietiden MMS anvendes for å sende hilsen fra hytta, Syden, båten eller sommerfester. Den typiske bruker er voksen ungdom og familier, sier Arild Johannessen.

Telenor har satt ned prisene flere ganger med i alt 420 millioner kroner den senere tid. Utenlandsprisene har blitt redusert med 300 millioner kroner og tale og bildebeskjeder er gått ned i pris med 100 millioner kroner.

- Vi har mistet kunder, men har snudd trenden. Nå skal vi være konkurransedyktige på pris, sier Johannessen.

Telenor har også økt inntektene som følge av videresalg av trafikk ved linjeleie til andre bredbåndsoperatører og leie av kundeutstyr.

Bare på denne tjenesten økte Telenor omsetningen fra 705 millioner kroner i første halvår 2003 til 933 millioner juni i år.

- Denne posten gir en indikasjon på at nettrafikken har økt kraftig, sier Johannessen.

Summen hver kunde legger igjen hos Telenor har økt i siste kvartal med to kroner.

Nå håper Telenor på ytterligere inntekt fra datatrafikk i mobilnettet når Telenor i september lanserer EDGE-baserte 3G-tjenester i Norge.

Til toppen