Nyfødt e-handelsportal beklager partnerglipp

Like etter lanseringen fredag måtte selskapet Favoritezone beklage seg etter å ha presentert Forbrukerombudet som samarbeidspartner. Under presentasjonen tidligere på dagen hevdet selskapet at den norske e-handelsbransjen manglet kompetanse.

Favoritezone AS er en ny, norsk tjeneste for de som liker å handle over nettet. Selskapet bak har brukt to år på å hente inn informasjon om alle e-handelsselskapene i Norge, til sammen nesten 1.600 og lagt dem inn i en database.

På denne databasen kan man søke seg frem til informasjon om produkter og priser, fortalte daglig leder i selskapet, Harald Platou. Tjenesten ble lansert på et e-handelsseminar selskapet egenhendig arrangerte i Oslo fredag.

På presentasjonsfoilene til selskapet blir Forbrukerombudet presentert som en av samarbeidspartnerne til selskapet. Da digitoday.no tok en telefon til forbrukerråd Bjørn Erik Thon fikk vi vite at han ikke kjente til dette selskapet, og kjente ikke til at man skulle ha noen form for samarbeid. Thon lovde at han skulle sjekke opp saken.

Som lovet kommer Thon tilbake og kan fortelle at Forbrukerombudet ikke har noe samarbeid med Favoritezone. De har bare vært i noen møter da selskapet lurte på "ting og tang." - Vi har aldri samarbeid med kommersielle selskaper, sier Thon til digitoday.no.

I mellomtiden hadde en seniorkonsulent i Favoritezone, Richard Löfgreen, sendt en mail til digitoday.no og til forbrukerombudet. Mailen som skulle til digitoday.no hadde feil adresse og ble ikke mottatt.

I mailen skriver Löfgreen blant annet at han hadde fått en henvendelse fra Bente Øverli i Forbrukerombudet, og ville presisere at selskapet ikke hadde noe "pågående samarbeid."

- Forbrukerombudet er kun et forvaltningsorgan for oss slik de er for alle andre aktører. Vi har hatt et par møter hvor de har kommet med tips og råd på hva man skal tenke på, skriver Löfgreen i mailen.

Til digitoday.no forteller Löfgreen at det hadde vært en misforståelse mellom Forbrukerombudet og Favoritezone.

Ekstra pinlig blir dette utsagnet da selskapet på presentasjonen kunne fortelle at e-handelsaktørene landet over generelt sett manglet kompetanse, noe Favoritezone sammen med blant annet Forbrukerombudet skulle hjelpe til med. - Et slikt samarbeid eksisterer ikke, bekrefter Löfgreen og Thon.

Löfgreen sier i ettertid til digitoday.no at det hele var en misforståelse, som han beklager veldig hvis det kom skjevt ut.

Selskapet har uansett svært optimistiske planer med sin portal. Med en søkbar base på 1.600 netthandelssteder, som gir informasjon om hvilke produkter de har samt med informasjon om sikkerhetssystem og betalingsløsninger.

Selskapets base har også en rangering av nettstedene ut ifra objektive kriterier som for eksempel sikkerhet. Dette blir rangert som terningkast i løsningen.

Bak selskapet er det utelukkende private investorer, men selskapet har grodd ut fra WebTrade- et selskap som lever på å utvikle og leie ut e-handelsløsninger til små- og mellomstore bedrifter. Dette selskapet er hovedaksjonær i Favoritezone.

Favoritezone har også inngått en avtale med analysebyrået MMI. Dette gir MMI tilgang til selskapets database over e-handlere. MMI har betalt noen tusenlapper for å få informasjonen fra denne basen, forteller avdelingsdirektør Kjetil T. Strømseth i MMI til digitoday.no.

Til toppen