Nyhetsklipp: Verver soldater med SMS

Dette skriver nettavisene av data-, tele-, og medienyheter fredag morgen.

Computerworld:

Til Kosovo med SMS

Billigere, raskere, mer fleksibelt og høyere servicegrad. Slik beskriver Forsvaret sine erfaringer med verving via SMS. Antallet som svarer er det dobbelte av det som er vanlig ved innsending av kuponger.

Mobiltelefonen er 50 år!
Du trodde kanskje mobiltelefonen er en ny oppfinnelse? Men det er faktisk 50 år siden det svenske Televerket startet tester av en helautomatisk biltelefon! Ettersom Ericsson var i mot dette, startet utviklerne en undergrunnsgruppe.

Nyttetjenestene skaper profitten
Ungdom kjøper mobil underholdning for over 400 millioner kroner i år. Nå kaster seniorene og bedriftsmarkedet seg på en ukjent trend som er den mest voksende i mobil kommunikasjon.

Aftenposten Interaktiv:

Har fått 375.000 elektroniske selvangivelser
Skattedirektoratet håper at en million nordmenn leverer selvangivelsen via Internett eller telefon i år. Fire dager før fristen har det kommet inn 375.000. (NTB / Dagbladet.no)

dn.no:

Sparker i StepStone
StepStone-sjef Giles Clarke kjemper en desperat kamp for å unngå å hente mer penger. Rekrutteringsselskapet sparker ansatte i Norge når inntektene uteblir.

Office Line preget av svakt marked
IT-konsulentselskapet Office Line legger frem et resultat for første kvartal som bærer preg av den dårlige utviklingen i IT-markedet. Selskapet tror imidlertid på en vekst i digital video og service- og konsulenttjenester.

Horn gikk over grensen
Redaktørforeningen reagerer sterkt på kulturminister Ellen Horns mediepolitiske avgjørelse i Stortinget i går. Generalsekretær Nils Øy mener Horn griper inn i redigeringen av NRK.

Samler blad-Norge på nett
I samarbeid med flere store norske forlag lanserer internettselskapet blablabla.no en egen abonnementstjeneste for blader og aviser på nettet.

Bergens Tidende:

Lanserer fattigmanns-PC
Indiske myndigheter introduserer en super-billig PC. Verktøyet skal motvirke digitalt klasseskille. (Origo / Reuters)

Kampanje:

Rodney og Anette ligger øverst
Anette og Rodney er publikums favoritter på TVNorges Big Brother spylines. Ikke uventet er pågangen størst på kvelden og om natten. Spylinene vil innbringe fem millioner kroner til TVNorge og teleselskapet Carrot.

Til toppen