Nyhetssåpe driver trafikken opp

Nordmenn elsker å kose seg med kjendisstoff i påsken, og høytid betyr som vanlig en ekstra tykk utgave av Se & Hør. Kjendisbladet er riktignok fraværende på Internett, men internasjonalt er nettbasert kjendisstoff og underholdningsnyheter en stor suksess, ja faktisk er det i ferd med å bli det mest populære lesestoffet på nettet, skriver Digital Hverdags Bente Sollid i dagens stjernestreif..

"

For det er nemlig Internett som har ledet an i skandalereportasjer og siste nytt om internasjonale kjendiser - både på godt og vondt. Flere av vinterens store skandaler eksploderte først på Internett, og brått har Internett forandret premissene for publisering også hos tradisjonsrike, seriøse medieaktører. De har erfart at det ikke nytter å sitte på en god sak - nå er det om å gjøre å publisere først. Ingen kan konkurrere med Internett når det gjelder hastighet eller muligheten for å lese nyheter etter behov - "on demand" - når som helst, hvor som helst, når det passer deg best. Derfor er det også lett å falle for fristelsen til å publisere for raskt, så raskt at enhver form for kildekritikk har tendens til å være fraværende.

Det fikk alle medier og lesere erfare under Clinton-Lewinsky-saken. Men godt lesestoff er det - utvilsomt. Og nettbaserte publikasjoner leser vi vel ikke hos tannlegen eller frisøren - i hvertfall ikke ennå. Vi liker å lese sladder. Det er Internett i ferd med å bevise. Et av nettstedene som lever av å publisere kjendisstoff er amerikanske Mr. Showbiz. Nettstedet har ca 130.000 daglige lesere, setter stadig nye rekorder, og oppdaterer deg kontinuerlig i nyhetssåpen "over there".

Mr. Showbiz har etablert seg på sladretoppen i USA. Så har det da også vært et begivenhetsrik år for underholdningspressen. Dianas død, Titanic og Oscar er alle hendelser som har bidratt til å sette nye rekorder den senere tid. Men bare vent til sommerens fotball-VM i Frankrike. Det kommer til å bli en ny stor begivenhet for Internett - og underholdningspressen.

Kanskje er ikke oppskriften så veldig mye annerledes på nettet enn i den printbaserte verden? Sex, skandaler, kjendiser, sport og katastrofer har alltid solgt bra. Er man først ute med nyhetene i tillegg - med en annen vri enn alle andre - kan det kanskje bli kommersiell suksess også på Internett? Mr. Showbiz og liknende nettsteder sørger allerede for at trafikken når nye høyder på nettet.

Likevel har jeg ikke tro på at disse nettstedene kan være økonomisk lønnsomme i dagens form. Det er langt igjen før nettet er et massemedium. Skal det skje, må det skapes innhold for massemarkedet i stedet for underholdning rettet mot nettbrukerne. Så langt er vi ikke kommet - verken teknologimessig eller innholdsmessig.

Ennå har vi ikke noen norske paralleller til Mr. Showbiz - eller har vi det?

God påske!

"

Til toppen