Nytt annonsenettverk til Norge

TradeDoubler vil bli en dårlig venn av nettaktører som lever av annonsevisninger. Det svenske selskapet lanserte i går sitt Affiliate-system i Norge. Annonsørene skal nå bare betale for prestasjon, ikke visninger, mener selskapet.

Affiliate er et populært verktøy for å drive markedsføring med i USA. Det fungerer i all enkelhet på følgende måte: Hvis du vil tjene penger på trafikken på nettstedet ditt kan du inngå en avtale med dette nettverket. Da kan man velge og vrake blant nettsteder som ønsker din trafikk.

Man limer inn tekstlenker eller bannere på siden, som man håper at brukerne vil benytte. Setter man opp en lenke til en nettbutikk som selger bøker får man betalt for antall kjøp dine brukere gjør på denne nettbutikken, dersom de følger dine lenker. Dette kan være ganske betydelige beløp. Velger du å profilere en portal får man betalt, for eksempel for hver registrering som blir gjort av de brukerne du sender til portalen.

Det vil si: man får betalt etter kvaliteten på trafikken man genererer, ikke etter hvor mange ganger en bannerannonse blir vist.
TradeDoubler ble etablert i fjor i Sverige av blant andre svensken Felix Hagnø.


Han sier til digitoday.no at dagens nettannonser egentlig er en hundre år gammel metode, og at bransjen trenger fornyelse. - Med vårt unike system for å tracke trafikken kan vi tilby kundene våre prestasjon, sier Hagnø.

Nettverket har rundt 200 samarbeidspartnere i Europa og et tosifrert antall i Norge. Nettverket vedlikeholder mer enn 200 000 "affiliates" som daglig genererer trafikk til TradeDoubler.

- Vi skal revolusjonere annonsemarkedet i Norge, sier Kari Anne Sellevoll til digitoday.no. Hun er Country Manager for TradeDoublers norske virksomhet, og skal bygge opp organisasjonen i Norge.

Sellevoll sier at bransjen nå må se i øynene at det er prestasjon som vil være avgjørende, og at annonsekjøperne kommer til å forlange prestasjon. - Gjennom vårt "Affiliate" program skaper vi en "vinn-vinn" situasjon både for våre samarbeidspartnere og affiliates, som begge tjener penger gjennom vårt konsept, sier Sellevoll.

Selskapets egne prognoser tilsier at omsetningen for i år kommer opp i rundt 40 millioner kroner, og annonsenettverket er enda ikke noe "vinn-vinn" for eierne. - Men vi opplever en enorm respons. Vi vokser med mellom 40 og 80 prosent fra måned til måned, sier Hagnø til digitoday.no.

Sellevoll sier at selskapet kommer til å trakte etter de etablerte og store aktørene på nettet, eller de som ønsker å komme seg inn på nettet. - Vi ønsker en mest mulig stabil kundemasse, sier hun. Selskapet skal tjene penger ved å ta en liten avgift for hver transaksjon de formidler mellom trafikksender og mottager.

Til toppen