FORBRUKERTEKNOLOGI

Nytt forlag dropper kopisperre

Ypper seg med sosial boksatsning.

Intiativtakerne til Fair Forlag håper leserne ikke vil misbruke DRM-frie ebøker. Fra venstre: Iram Haq er filmregissør og forfatter, Stig Ola Johansen er gründer og spesialist på sosiale medier. Knut Georg Andresen er reklame- mann og debutant. Haakon Klæbo er markedsfører. Moje Sørensen er Art Director og grafisk designer. Øyvind Sægrov er gründer og spesialist på sosiale medier. Økobonde og fotograf Dag Thorenfeldt befant seg bak kamera da bildet ble tatt.
Intiativtakerne til Fair Forlag håper leserne ikke vil misbruke DRM-frie ebøker. Fra venstre: Iram Haq er filmregissør og forfatter, Stig Ola Johansen er gründer og spesialist på sosiale medier. Knut Georg Andresen er reklame- mann og debutant. Haakon Klæbo er markedsfører. Moje Sørensen er Art Director og grafisk designer. Øyvind Sægrov er gründer og spesialist på sosiale medier. Økobonde og fotograf Dag Thorenfeldt befant seg bak kamera da bildet ble tatt. Bilde: Dag Thorenfeldt
31. aug. 2012 - 12:22

I disse dager ser oppstartsselskapet Fair Forlag dagens lys. Selskapet satser på bøker uten DRM eller kopisperrer og vil publisere både papirbøker og ebøker.

Bak satsningen står blant annet reklamemannen Knut Georg Andresen. Han hadde lenge gått svanger med en roman, men møtet med den etablerte forlagsbransjen fikk han til også å bli forlegger.

Nytenkning

–Underveis i prosessen oppdaget jeg blant annet hvor få bøker en debutant normalt selger og hvor uinteressant det vanligvis er rent økonomisk når man bare får 15 prosent royalty som forfatter, bekjenner Andresen som sier at det var et overmodent behov for å tenke annerledes.

Reklamemannen Knut Georg Andresen startet opp Fair Forlag etter at han selv skulle debutere. <i>Bilde: Dag Thorenfeldt</i>
Reklamemannen Knut Georg Andresen startet opp Fair Forlag etter at han selv skulle debutere. Bilde: Dag Thorenfeldt

I stedet for å bruke bokhandelen som salgskanal vil forlaget utelukkende selge på nettet og aktivt bruke sosiale medier som kanal. Dessuten dropper de kopisperre, noe Andresen medgir er et dristig valg.

Fjerner hindre

– Inntil det motsatte er bevist satser vi på at folk ikke er skurker og utnytter dette i stor stil. Folk låner jo papirbøker av hverandre også, og vi ser ingen grunn til å lage unødvendige hindre i veien for våre lesere, sier Andresen til digi.no.

Prismessig vil de legge seg betydelig under per eksemplar enn det som er vanlig i det norske bokmarkedet. Deres første bok, som også er Andresens debut som romanforfatter, vil koste 299 kroner med fri frakt. Eboken vil, inkludert moms, koste 149 kroner.

Moms ingen hindring

Det som har gjort bokbransjen i Norge lunkne til å promotere e-bøker er at staten skal ha full moms (25 prosent) mot null moms på papirbøker. Begrunnelsen er at en ebok er en tjeneste, ikke et fysisk produkt, og dermed avgiftspliktig.

De etablerte forlagene jobber intenst for at momsen skal bli lik uansett distribusjonsform. Men dette opptar ikke Fair Forlag.

– Dette har vi et avslappet forhold til. Vi synes ialle fall ikke dette skal være et hinder for å satse på ebøker, sier Andresen til digi.no.

Mer til forfatteren

Det er først og fremst debutanter forlaget vil satse på. Dette er ofte lite lukrativt for de store forlagene.

– Hos oss er det dobbel royalty til forfatterne i forhold til de etablerte forlagene, sier Andresen som forteller at de kan skape en fornuftig økonomi dersom de når et opplag på mellom 800 og 1000 per utgivelse. På selskapets nettsider fremgår det tydelig at satsene er høye.

Sosiale medier

Men for en forfatter vil salget i absolutte termer være mer avgjørende enn den relative prosentsatsen. Mens de etablerte forlagene innehar store markedsføringsavdelinger og kan bruke bokhandelen for å pushe bøker er planen til Fair Forlag å bruke sosiale medier.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

En av eierne, LikenShare, har gjort seg til eksperter på markedsføring i sosiale medier. Selskapet har planer om å dele ut tusenvis av ebøker til sin medlemsmasse gratis. På den måten håper de at medlemmene vil omtale produktene noe som igjen skal generere salg.

Trenger gode manus

Fair-gründer Knut Georg Andresen, håper på godt salg av forlaget, og hans, første utgivelse: Romanen &quot;Mannen som ville dø lykkelig.&quot; <i>Bilde: Fair Forlag</i>
Fair-gründer Knut Georg Andresen, håper på godt salg av forlaget, og hans, første utgivelse: Romanen "Mannen som ville dø lykkelig." Bilde: Fair Forlag

Suksessfaktoren er imidlertid tilgang på gode nok manuskripter.

– Det strømmer på med manuskripter, og vi har den siste tiden fått inn et nytt manus hver dag. Det har vært en stor interesse for forlaget, langt mer enn det vi hadde regnet med, sier Andresen til digi.no.

Hjemmekontor

Satsningen har også vært beskjeden. I dag er det han selv som bruker all tid på å lese gjennom innkomne tekster på et hjemmekontor. Men planen er å ansette konsulenter. Filmregissør og forfatter Iram Haq, som er aksjonær i forlaget, vil også gå inn som konsulent.

De har også med seg markedsfører Haakon Klæbo samt den kjente fotografen Dag Thorenfeldt og designer Moje Sørensen på eiersiden i tillegg til LikenShare AS. Sistnevnte har 20 prosent av aksjene i selskapet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra