Nytt gigantoppkjøp i amerikansk telebransje

I 1984 ble AT&T tvangsdelt i mange mindre deler. Nå er delene i ferd med å samles igjen.

I helgen annonserte amerikanske AT&T og Bellsouth at de slår seg sammen. AT&T kjøper Bellsouth for 67 milliarder dollar, forutsatt at amerikanske konkurransemyndigheter godkjenner sammenslåingen.

I så fall blir AT&T nok en gang verdens største teleselskap med en markedsverdi på hele 170 milliarder dollar. Selskapene forventer en årlig besparelse på 2 milliarder dollar og det forventes at cirka 8000 vil miste jobben som et direkte resultat av sammenslåingen.

I 1984 ble AT&T splittet opp i åtte selskaper etter et rettslig vedtak tvunget igjennom av amerikanske konkurransemyndigheter. Selskapet ble delt opp i syv mindre teleselskaper og et fjernsamtaleselskap. På folkemunne ble disse selskapene gjerne kalt baby-Bells.

Det er en forskjell for selskapet nå i forhold til den gang. Nå blir selskapet bare en av flere aktører i kampen om å dominere tele, TV og Internett.

Tidligere var det et markant skille mellom lokalsamtaler, fjernsamtaler, TV og internett, men nå har teknologiske fremskritt visket ut mesteparten av forskjellene. Kabeloperatører og nye internettselskaper selger også teletjenester. Dessuten kommer det også konkurranse fra trådløs teknologi og rene programvareselskaper som Skype.

– Hvis vi ser tilbake på tidlig 1980-tall, var det snakk om et enkelt produkt. Siden den gang er alt forandret av en eksplosiv teknologisk utvikling, sier Duane Ackerman, administrerende direktør i Bellsouth til Wall Street Journal.

På slutten av 1990-tallet begynte selskapene å konkurrere intenst med hverandre etter hvert som de beveget seg inn på hverandres territorium. Det gikk ikke lenge før de begynte å fusjonere med hverandre.

– Vi har snakket om dette i årevis, men det er først de siste månedene at det har vært konkrete diskusjoner, sier Ackerman.

Forbrukerorganisasjoner er allerede ute på banen for å kjempe mot fusjonen. De har lenge argumentert for at konsolidering i telemarkedet reduserer konkurransen og øker prisen.

Til toppen