BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nytt gratis nøkkelprogram fra Oracle

Oracle tilbyr et nytt gratisprogram til bedrifter, innen «Information Lifecycle Management».

26. feb. 2007 - 12:59

Oracle har fra i dag gjort sitt verktøy Information Lifecycle Management Assistant (ILM Assistant) tilgjengelig for gratis nedlasting fra denne siden: Oracle Information Lifecycle Management.

Hensikten med dette er å tilby et verktøy for å håndtere hvordan informasjon lagres over tid, uavhengig av den har form av en e-postmelding, et bilde, et dokument, en bestilling eller en annen form for transaksjon.

– Utfordringen som alle organisasjoner står overfor i dag, er å forstå hvordan deres data utvikler seg, avgjøre hvordan den vokser, overvåke hvordan bruken endres over tid, og hvor lenge den skal få leve, heter det i Oracles framstilling.

Selskapet legger til to aktuelle utfordringer: Lagring krever stadig mer plass, og myndighetene i USA og Europa håndhever strenge regler for oppbevaring og tilgjengelighet.

Oracle mener (naturlig nok) at alle former for informasjon trives best i deres database, der den kan underlegges detaljstyring ned til individuell rad, klassifiseres uten problemer, lagres der det er mest hensiktsmessig, og underlegges regler av den typen EU og USA krever.

Selskapet mener at tre trinn må til for å legge et grunnlag for langsiktig informasjonsforvaltning:

  • Man må definere ulike klasser for data, og avgjøre lagringsnivåer for hver klasse
  • Man må lage regler for tilgang til data, og for overgang fra en klasse til en annen
  • Man må lage regler for sporbarhet og tilgjengelighet, i tråd med krav fra myndighetene

Når man har gjort det, kan man bruke det nye gratisverktøyet ILM Assistant til å styre informasjonsforvaltningen. Verktøyet vil gi råd om når data må flyttes fra et lag til et annet, hva slags krav lagringsmiljøet står overfor, hvordan kostnadene fordeles avhengig av hvor man lagrer data og så videre. Man kan for eksempel simulere hva slags følger det får for en tabell – og for kostnader og lagringsmedier og aksesstid – om man skulle dele den etter en bestemt regel for informasjonslevetid.

ILM Assistant krever en database av typen 9i eller nyere, og at Oracle Application Express må installeres i databasen med tabellene som verktøyet skal styre. ILM lager i utgangspunktet ikke fysiske endringer i database, men genererer skripter for å utføre oppgavene.

Oracle mener denne løsningen for informasjonsforvaltning er markedets rimeligste.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra