Nytt kappløp om generelle Internett-adresser

På torsdag godkjente ICANN de nye toppdomenene .biz og .info. Skynd deg og registrer din adresse, er rådet fra advokatselskapet Selmer.

På tordag i forrige uke vedtok Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) syv nye såkalte toppdomener - endelser for internett-adresser som alle i hele verden kan registere. De fem endelsene er .name, .aero, .museum, .pro, .coop, .biz og .info. Men de fem første kan bare brukes av privatpersoner eller visse bedriftstyper. Det er bare de to siste - info og biz - som er åpne for alle.

I dag finnes det bare tre muligheter til å skaffe seg generelle internasjonale Internett-adresser: Adresser som ender på com, org eller net. Kampen om disse adressene og de enkelt huskbare adressene som news.com er for lengst avgjort. Men nå starter alt om igjen.Harald Bjelke jr., advokat hos Advokatfirmaet Selmer D.A. jobber mye med domene-spørsmål og har satt seg inn i utfordringene de nye toppdomenen gir. Han mener de nye adressene vil øke norske bedrifters Internett-regning.


- Med mindre du har et godt kjent internasjonalt merkenavn, bør norske bedrifter skynde seg og registrer en .biz-adresse med sitt navn. Microsoft har et unikt og svært kjent navn, men for eksempel Ringnes eller Hydro kan mange registrere, forklarer Bjelke til digitoday.no. Slik er reglene til FN-organet World Intellectual Property Organization.

- Det blir et nytt kappløp om de generelle ordene. Ord som tele, news og shopping er generelle og ingen kan si de har rettigheter på .biz og .info-versjonene av dem selv om de har .com-versjonen, sier Bjelke. Han har allerede rådet kunder som ikke rakk kappløpet om .com-adressene til å kaste seg inn i kampen om de nye generelle adressene.

- De to selskapene som har fått lov til å administrere .biz og .info kommer til å bli svært rike. Nå må svært mange selskaper registere seg om igjen hos hver av dem, sier Bjelke til digitoday.no.

.biz-adresser blir en dyr fornøyelse. JVTeam som styrer .biz vil kreve 2000 dollar, nesten 20.000 kroner for en registrering og så 350 kroner i året. Selskapet skriver i sin søknad at en høy pris vil hjelpe til å redusere volumet av søkere i begynnelsen, men indikerer altså at de vil senke prisen etter hvert. Likevel tror JVTeam at de vil ha 760.000 adresser i løpet av et år.

En .info-adresse blir svært mye billigere fordi de er tiltenkt produkter, kampanjer og mindre viktige eller kortvarige adresser. 5,75 dollar (54 kroner) for et år lover Afilias i sin søknad.

ICANNs hjemmeside kan du lese gjennom de svært detaljerte søknadene til de som vant og de som tapte.

Det er ikke kjent når de to selskapene åpner for registering av de nye adressene, men først skal ICANN sluttføre sitt arbeid.

Til toppen