Nytt kinesisk utspill mot «dekadens» på nett

Partiledelsen i Kina har kunngjort nok et initiativ for «sunnere kulturprodukter» på nett.

Det offisielle kinesiske nyhetsbyrået Xinhua melder om et nytt utspill fra partiledelsen for å få orden på Internett. Sentralkomiteens politiske byrå uttalte mandag at Kina vil støtte og framstille «sunnere kulturprodukter på nett» som ledd i innsatsen for å fremme «sosial harmoni». Byrået henstiller til alle organisasjoner innen presse og kultur å framstille mer høyverdige kulturprodukter online, for å «levendegjøre Kinas sosiale framskritt og storartede tradisjonelle kultur».

Målet med initiativ er en sunnere kultur online, og å hindre spredning av «dekadent» materiale på nett. Det skal gjøres mer for å fremme marxisme på nett, heter det videre.

I januar i år understreket Kinas president Hu Jintao at den raske utviklingen av Internet i Kina har spilt en viktig rolle i å spre informasjon, kunnskap og partiets politikk, man den også har reist nye utfordringer i forhold til landets kulturelle utvikling.

– Hvordan vi håndterer Internett vil virke inn på utviklingen av sosialistisk kultur, informasjonssikkerhet og statens stabilitet, sa Hu da.

Uttrykksmåter som «dekadent», «sosialistisk kultur», «informasjonssikkerhet», «sunn kultur», «dekadent» og «statens stabilitet» brukes ofte i regimets kamp mot opposisjonelle og mot krav om reell ytringsfrihet, og sauses gjerne sammen med kamp mot pornografi og liknende fenomener.

Det nyeste utspillet tolkes som et ønske om ytterligere innstramming i forhold til utspillet i januar. Det er om å gjøre å sikre at sommer-OL i 2008 kjøres stramt og flott, og at den raske veksten i bruken av Internett ikke utløser enda større press for demokrati og ytringsfrihet.

Kina har bygget opp et omfattende system av filtre og brannmurer for å kontrollere innbyggernes bruk av Internett. Det gjør det vanskelig, men ikke umulig, for dem som sprer nyheter om overgrep og formidler nyheter fra utenlandske kilder.

Den kinesiske sensuren har kompromittert flere utenlandske aktører i Kina, blant dem IT-giganter som Yahoo, Google, Microsoft og Cisco.

    Les også:

Til toppen