Slik så det ut da Microsoft relanserte sin webmail for noen år tilbake. Nå vil det endres ytterligere. (Bilde: Microsoft)

Nytt liv for Outlook.com

Microsoft vil føre epost-tjenestene tettere sammen.

Microsofts Outlook.com er en ganske så funksjonell løsning for web-basert epost, men den har fremstått som ganske uforandret en god stund. 

ser det ut til at brukerne av tjenesten kan se frem til en god del endringer, både når det gjelder det visuelle og designmessige, og under panseret. 

Planen skal være å migrere alle brukere av Outlook.com til Office 365 i løpet av året. Det vil fortsatt bestå som en separat tjeneste for forbrukere, man skal ikke måtte abonnere på Office 365, men den underliggende motoren vil altså bli langt mer moderne.

Grensesnittet og funksjonaliteten skal også nærme seg Outlooks Web Access, som er den bedriftsentriske utgaven av Microsofts webklient.

Mer sømløst

Det langsiktige målet skal være at Outlook, Exchange og Office 365 kjører på felles plattformer, med funksjonalitet på tvers og tilsvarende brukeropplevelse. 

Det åpner også for funksjoner som tredjepartsapplikasjoner, noe som allerede er blitt bekreftet av Microsoft. Tillegg fra Uber, PayPal og Boomerang (et verktøy som hjelper med å planlegge utsendelser av epost og lignende funksjoner) er på vei til både Outlook.com og Office 365. 

Resultatet vil forhåpentligvis bli en mer samlet og effektiv epost-opplevelse. 

Til toppen