Nytt mobilnett dekker bare de store byene

Network Norway og Ingvild Myhre hevder de skal "splitte duopolet i telemarkedet", men skal selv kjøpe kapasitetet av Netcom.

Network Norway, med tidligere Telenor Mobil-sjef Ingvild Myhre som sjef, slår på stortrommen når de i dag åpner sitt mobilnett.

"Network Norway splitter det 14-årige duopolet i telemarkedet. I dag åpner Network Norway landets nye mobilnett – det viktigste som har skjedd i det norske telemarkedet siden monopolet ble brutt i 1993".

I invitasjonen til pressekonferansen brukte Network Norway ordet "landsdekkende mobilnett", noe som skulle tilsi at selskapet faktisk har bygget et eget nett for å konkurrere med Telenor og Netcom. For i dag er det bare disse to som har bygget nett - alle de andre mobilselskapene leier bare kapasitet av Telenor og Netcom.

Nå viser det seg at Network Norway slettes ikke har bygget et eget landsdekkende mobilnett - selskapet må kjøpe seg kapasitet fra Netcom for å gi sine kunder dekning utenfor de største byene.

"I første omgang har Network Norway bygd ut mobilnettet i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, men etterhvert vil flere byer og regioner kunne bli aktuelle. Uansett har Network Norway sine kunder full dekning i hele landet, og selvfølgelig også i utlandet.

Selskapet kjøper kapasitet på andre basestasjoner der de selv ikke har egne basestasjoner.

Dette er den samme forretningsmodellen som Teletopia i sin tid forsøkte - og feilet med: Teletopia skulle bygge et mobilnett som bare dekket stor-Oslo, og så la kundene bruke Telenor nett i resten av landet. For Telenor er lovpålagt å gi konkurrenter slike såkalte "roaming"-avtaler. Men lovverket sier lite om pris og Telenor krevde svært høye priser av Teletopia, noe som nok hvertfall bidro selskapet ser ut til å gitt opp.

digi.no har tidligere fått vite at Network Norway har fått en roamingavtale med Netcom - selv om Netcom ikke er lovpålagt til gi dette. Det store spørsmålet er til hvilken pris.

- Vi antar at 70 til 80 prosent av trafikken vil gå gjennom vårt eget nett. Så kjøper vi kapasitet på andre basestasjoner der vi selv ikke har egne basestasjoner. Således tilbyr vi fullverdige trafikktjenester for tale og data over mobilnettet uansett hvor du befinner deg, forklarer Myhre."

I tillegg til sin mellomløsning for å skaffe seg nett, har Network Norway også valgt å ikke gå i full krig med Telenor og Netcom når det gjelder salg.

Man skal selge sitt nett gjennom partnere som Lyse Tele som nå skal flytte sine 15.000 kunder over til Network Norway. Dette er en utradisjonell og kanskje smart måte å skaffe seg kunder på, men Myhre må da også dele inntektene med Lyse.

Når det gjelder egne kunder satser Network Norway på bedriftsmarkedet med egen merkevare. De første pilotkundene på selskapets nye telefoniløsninger er allerede på plass, og nye avtaler signeres ukentlig.

Man skal åpenbart ikke kjøre en full markedskrig mot Telenor og Netcom i privatmarkedet.

Til toppen