Nytt Nett-NM i sikte

Til helgen arrangeres nettbransjens eget "Norgesmesterskap" - Gulltaggen. Og nytt av året er prisen: "Årets tøffing" - Kanskje blir det deg?

Fredag 28. januar er det duket for Nettbransjens Gullfisken, Gulltaggen på Sentrum konferansesenter og Sentrum Scene. Arrangementet består av et halvdagsseminar og en fest / prisutdelingsdel.

Seminaret tar for seg temaer som e-handel og WAP og foredragsholdere er blant annet tidligere New Media Science-direktør Olav Folkestad, internasjonal informasjonssjef i LetsBuyIt.com, Rune Kibsgaard Sjøhelle (bildet) og sjefsstrateg i USWeb CKS, Ian Small.


Som foredragsholdere kommer også de to tenåringene Stig Palmquist og Stian Martinsen som jobber på heltid i SOL og i tillegg har et eget Internett konsulentselskap. Professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, Thomas Hylland Eriksen skal foredra om hva Internett gjør med oss mennesker.

På kvelden vil det avholdes en bankett hvor det vil bli delt ut priser i disse kategoriene; beste handelsnettsted, beste samfunnsinformasjon, beste kampanje, beste bannerannonse, beste bruk av Cutting Edge teknologi, beste design og beste brukervennlighet. Den eneste ordinære kategorien som da ikke blir videreført fra fjorårets prisutdeling, er kategorien årets Intranett.

Alle har kunnet komme med forslag til kandidater i de ulike kategoriene og det har vært gratis å foreslå én kandidat. Forslag utover dette har kostet 1.000 kroner.

Det vil også bli delt ut pris for årets nettsted, årets internettperson og årets tøffing. I fjor gikk den gjeveste prisen for årets nettsted til DinSide, og administrerende direktør i Opera, Jon Stephenson von Tetzchner kunne smykke seg med tittelen årets internettperson.

Prisen "årets tøffing" er ny av året og vil bli utdelt til "et nettsted eller annonsør som har vist mot og som kan kalles "årets våghals" i internett-Norge", som det står å lese på Gulltaggens hjemmesider.

I fjor stakk New Media Science av med hele syv priser og var arrangementets store vinner, det vil vise seg om de klarer det samme i år.

Det er JBR McCann selskapet Momentum som står for den praktiske gjennomføringen av arrangementet og ansvarlig Kjetil Bergersen fortelle at det hitil er 400 påmeldte til seminaret og 480 til banketten og prisutdelingen.
- Under banketten er det satt av et område til de nominerte på parketten, slik at de nominerte vil bli filmet under utdelingen av prisene. Underholdningen består blant annet av Unni Wilhelmensen og det nye norske bandet Jewels. TV-stasjonen Metropol TV vil til en viss grad dekke arrangementet på kvelden , men vil også ha intervjuer på forhånd og i etterkant, sier Bergersen.

I år har juryen bestått av følgende kjernegruppe: Jostein Borgmo fra USWeb CKS, Martine Gulli fra Bates, Marius Kjeldahl fra Funcom, Harald Løvvik fra Oracle, Herman Berg fra digi.no og juryformann har vært Anne Mikkelsen fra Leo Burnett Interaktiv.

De nominerte i år er:

Beste Handelsnettsted:
LetsBuyIt
Zoom Network AS
CoShopper
Din Side auksjon

Beste Samfunnsinformasjon:
Mosjøen og Vefsn Informasjonsside
Statens Vegvesens sider om luftkvaliteten i Norge
Legemiddelindustrien
NRKs valgsider 1999

Beste Kampanje:
Lekenett - www.woldsdal.no/lekenett
Ringnes - www.ringnes.no/dennis
NetCom MotHer - www.leoburnett.no/gulltaggen
Telia Norge - www.pulse.no/kunder/telia/go

Beste Bannerannonse:
Lekenett - www.woldsdal.no/presentomatic
LMA - www.uswebcks.com/gulltaggen
FINN - www.uswebcks.com/gulltaggen
Telenor Mobil - www2.bates.no/kunder/gulltaggen/mobilhandel.html

Beste bruk av Cutting Edge Teknologi:
Filmweb
NetConnect
Leo Burnett Annonsebank - www.leoburnett.no/gulltaggen
Zoom

Beste Design:
NetCom Mother
Ringnes, Imsdal - www.slb.no/html/imsdal
NSB Signatur - www.nsb.no/signatur
Husfliden

Beste Brukervennlighet:
Oslo lufthavn
Postbanken Nettbank
Komplett Data
Stocknet-Aston

digi.no vil selvfølgelig omtale vinnerne så snart disse er klare.

Til toppen