Nytt nettannonsenettverk til Norge

Flycast etablerer seg i Norden, Tyskland og England når de nå inntar Europa. Annonsenettverket mener de kan gi annonsørene mer igjen for penga enn alle andre.

Amerikanske Flycast Communication Corporation kaller seg spesialister på direktemarkedføring (DM) på Internett og hevder å gi annonsørene bedre "Return on Investment" enn andre. De har samlet 1.400 nettsteder over hele verden som inngår i Flycast Network.

Det er først og fremst annonsørene Flycast konsentrerer seg om. De påstår at, i motsetning til andre nettverk som DoubleClick og 24/7 som først og fremst konsentrererer seg om merkevareannonsering, tilbyr de en modell med hovedmål om å utløse respons fra annonsører som er opptatt av å få svar fra konsumentene.

Det vil si at der hvor DoubleClick og 24/7 er opptatt av å fylle opp annonseplassene til nettstedene, jobber Flycast mer på motsatt side, å sørge for at direktemarkedsførere og annonsører som er opptatt av respons får sine behov dekket. De selger først og fremst uspesifisert ledig annonseplass i nettverket sitt der de har samlet små og mellomstore nettsteder.

Det innebærer at de i realiteten selger resteplasser, eller overskuddplass, der nettstedene selv ikke får fylt opp annonseplassene sine. Flycast er dermed avhengig av at tilbudet er større enn etterspørselenav annonser på nettet.

Flycast hevdet i en presentasjon I Oslo torsdag at de ved å tilby en lavere pris til annonsører, direktemarkedsførere og medieormidlere kan bidra til kostnadseffektiv annonseeksponeringer ved å maksimerere antall svar per investert reklamekrone.

Nå vil de kjøre en lavpris-annonsekampanje ut året, hvor europeiske annonsører vil få to eksponeringer til prisen av én i nettverket. Per i dag kan selskapet vise til 250 millioner annonseeksponeringer fra europeiske internettbrukere per måned.

- Økningen i elektronisk handel har overbevist oss om at tiden nå er inne for å lansere vår unike modell for webannonsering også i Europa, sa Henrik Smith, som er Flycasts danske Europa-sjef.

- Utbereredelsen av Internett har gått noe langsommere i Europa enn i USA, men opphevingen av telemonopolene kombinert med blant annet økt konkurranse mellom Internett-operatørene og stadig lavere tilknytningsavgift og bruk tyder på eksplosiv vekst, sa Smith.

Han vedgår imidlertid at de kjemper om de samme annonsekronene som både DoubleClick og 24/7, men at de ved å tilby en annen modell holder seg borte fra annonsører med behov for å selge merkevarekjennskap og kunnskap på nettet.

Til toppen