Nytt nettselskap utfordrer platebransjen

Diamond Multimedias MP3-forkjemper Ken Wirt slutter i selskapet for å starte sitt eget korstog mot platebransjen. Med selveste Bertelsmann i ryggen, åpnet han mandag musikknettstedet Riffage.com.

Ken Wirt er vant til å forsvare det digitale filformatet MP3 overfor angrep fra den etablerte platebransjen. Som tidligere markeds- og (assisterende) informasjonssjef i Diamond Multimedia, selskapet bak den populære MP3-spilleren Rio, befant Wirt seg på den seirende siden da den mektige plateorganisasjonen RIAA (Recording Industry Association of America) gjennom rettssystemet i fjor høst prøvde å stoppe salget av Rio (se peker til relatert artikkel nedenfor).

Nå provoserer Wirt nok en gang de etablerte plateselskapene. Med støtte fra den europeiske mediegiganten Bertelsmann lanserte han mandag Riffage.com (peker finner du nedenfor), et "community"- og handelsnettsted spesielt rettet mot uavhengige plateartister og -selskaper.

digi.no streifet innom Riffage.com mandag kveld og det er klart at Wirt legger opp til å lage en tjeneste som er noe langt mer enn "nok en musikkanal på nettet". Foruten en rekke musikklister, hvorfra du kan velge streaming musikk fra 13 forskjellige kategorier (Alternativ musikk, Blues, Klassisk, Country/Folk, Easy Listening, Electronic/Techno, Internasjonal musikk, Jazz/Swing, Pop, Rap/Hip Hop, Rock, Soul/R&B, "Spoken Word"), har Wirt lagt opp til egne diskusjonsforum for fans, pekere for å laste ned musikk i MP3-format, og salg av CD-er, T-skjorter og andre effekter.

Utspillet den etablerte musikkbransjen nok vil bite seg mest merke i, og reagere sterkest mot, er at Riffage.com vil tilby band å sette opp sine egne web-sider på nettstedet, hvor de for Riffage.coms regning kan sette opp sine egne praterom, konsertkalendere, e-postlister osv. for sine tilhengere. Musikkgruppene kan også tilby sine egne sanger og legge ut effekter for salg.

Ifølge TechWeb vil Riffage.com til gjengjeld beregne seg en kommisjon på 15 prosent av alt salg som skjer via nettstedet. Wirt hevder overfor TechWeb at andre, mer eller mindre sammenliknbare tjenester på nettet, beregner seg salgskommisjoner på 50 prosent, pluss et etableringsgebyr på 240 dollar eller mer. Alt i alt skal kommisjonsdelen utgjøre 20 prosent av Riffage.coms omsetning, resten skal komme via annonsering på nettstedet, håper Wirt.

- Internett vil bety det samme for distribusjon av musikk som kabel-TV i sin tid åpnet opp for fjernsynsdistribusjon, spår Wirt, og viser til at et stort publikum raskt gikk over fra å se på underholdning laget for massemarkedet til å se nisje-underholdning på kabel-TV.

De finnes flere tjenester på nett fra før som er mer og mindre beslektet med Riffage.com - eksempelvis AMP3.com. I april utlovte den amerikanske MP3-tjenesten én million dollar og platekontrakt for ukjente musikkartister på jakt etter berømmelse. Forutsetningen for megautbetalingen er at artistene er ukjente og plasserer musikken i nedlastbar form på tjenesten.

De som deltar kan laste ned en sang i MP3-format på sitt dedikerte område på tjenesten. Fram til begynnelsen av desember kan brukerne stemme på sin favorittsang. Og de sangene som har bli lastet ned flest ganger går videre til finalerunden.

De 20 mest populære artistene plukkes ut og flys til Dallas i delstaten Texas hvor de skal fremføre sangene sin foran en jury. Deretter blir halvparten av deltakerne kuttet ut og de resterende ti skal opptre på aftenen da årtusenet renner ut.

AMP3.com vil selv ta ansvaret for opptak, distribusjon og markedsføring av CD-en.

Til toppen