Nytt, norsk søkeselskap utfordrer Fast

Med lavere priser, skal et nytt norsk selskap ta opp konkurransen på søketjenester.

Cyberwatcher har utviklet en teknologi for medieovervåking som selskapet ser at kan brukes til mer generelle søk.

Cyberwatcher har derfor skilt ut et nytt selskap, Intellisearch, som skal selge en søkemotor for bedrifter, skriver Computerworld. Selskapet skal dermed konkurrere med Fast Search & Transfer og engelske Autonomy om programvare som lar ansatte eller kunder søke i bedriftens dokumenter og nettsider.

Med 33 millioner kroner i utviklingskostnader, har selskapet Intellisearch utviklet nye søketjenester på .Net plattform som skal erobre det nordiske markedet.

Seks, syv personer fra Cyperwatcher har siden 1999 jobbet med Microsoft og egenutviklet søketjenester. Selskapet ble plukket ut som en «early adopter» på plattformen .Net, som viste seg å være et sjakktrekk. Plattformen og programmeringen gjør det enkelt å gjøre mye med få tjenester.

Cyberwatcher har rundt 30 prosent av Norges bedrifter med 500 ansatte og oppover. Det er 300 kunder i systemet som det vil være aktuelt å jobbe videre med. Mens Cyberwatcher tilbyr eksterne søkehåndteringer, har Intellisearch utvidet tilbudet med å tilby alle mulige interne datahåndteringer.

Det er først og fremst virksomheter med over 50 ansatte i Norge, Sverige og Danmark, Intellisearch vil snuse på.

Daglig leder Harald Jellum i Intellisearch forteller til digi.no at selskapet har utviklet rundt 10 moduler for bedriftsinterne søk. Tjenesten kan søke på alt av innhold på filservere og epost, indeksere epostservere, søke i vedlegg i selve eposten, søke på programvarer, koble seg til databaser som CRM og ERP.

I tillegg tilbyr Intellisearch mulighetene Cyberwatcher selger - søk og overvåkning av 30.000 aviser i 50 land og nettsider til konkurrenter.

Konkurransen med Fast skremmer ikke det nye selskapet.

Jellum hevder at han ikke er redd for Fast og Autonomy, for disse må tilpasse hver enkelt kunde i en spesialløsning, hevder han.

- Vi har ferdig hyllevare, der vi slipper masse tilpasninger og som gjør det lett å eksperimentere. Vi selger et ferdig system der kunden kan plukke moduler og sette sammen utfra dedikerte behov, sier Jellum til digi.no.

Dette gjør prisen på tjenestene mye billigere. Et eksempel Jellum gir til Computerworld hevdes det at en bedrift med 1000 ansatte må betale 200.000 i oppsett, en million i lisens og 20 prosent i vedlikehold per år for en løsning fra konkurrentene. Hos Intellisearch koster det 30.000 kroner i oppsett og 35.000 kroner i lisens per måned som gir en lavere risiko for kundene, ifølge Jellum.

Det er dog ikke så enkelt å sammenligne funksjoner, ytelse og omfang av løsningen fra Fast og Intellisearch.

Alle selskaper med et informasjonsbehov vil være aktuelle kunder, alt fra konsulentselskaper, finans, telekom, advokater og helsesektoren. Intellisearch har som mål å omsette for mellom 5 til 10 millioner kroner til neste år, men Jellum antyder at det kan bli langt mer utfra den responsen selskapet allerede har fått.

Analyser viser at markedet åpner for vekst til en milliard dollar.

Partnersamarbeide vil være en vesentlig suksessfaktor framover og Intellisearch er spesielt interessert i dokumenthåndteringsselskaper og portalselskaper.

Til toppen