Nytt norsk verktøy for spørreundersøkelser

Web-baserte Laguna Survey 2.0 selges per abonnement, og er gratis å bruke for opptil 25 svar.

Det norske utviklingsselskapet Sonora IT oppgraderte i dag Laguna Survey til versjon 2.0.

Laguna Survey er en webapplikasjon for å lage, gjennomføre og analysere spørreundersøkelser over nettet. All bruk av verktøyet skjer i en nettleser. De som står for undersøkelsen kan velge Internet Explorer 7.0 eller nyere, eller en annen nettleser som følger W3C-standardene for Javascript, XHTML og CSS, det vil si en nyere utgave av Firefox, Safari, Opera eller Chrome.

Respondentene er ikke avhengig av verken Javascript eller informasjonskapsler, og kan nøye seg med nær sagt enhver nettleser fra 1999 eller nyere. Laguna har verktøy for å lage masseutsendelser per e-post, der hver potensiell respondent får en lenke til undersøkelsen.

Å lage og gjennomføre en spørreundersøkelse med Laguna krever altså ingen installasjon eller konfigurering. Prismodellen til versjon 2.0 er lagt om slik at betalingen i større grad er avhengig av hvor mange svar undersøkelsen genererer.

Forsøk og små undersøkelser – opptil 25 svar – er gratis. 50 flere svar for én undersøkelse koster 99 kroner. Deretter finnes det fire ulike personlige abonnementer, og tre forskjellige bedriftsabonnementer. Det mest omfattende bedriftsabonnementet koster 32 580 kroner. Det lar opptil 20 personer i bedriften lage og gjennomføre så mange undersøkelser de ønsker: Den eneste begrensningen er en fast øvre grense på 25 000 svar per undersøkelse.

Brukerhåndboken til Laguna er på 49 sider og er fritt tilgjengelig fra Sonora ITs nettsted. Den gir et inntrykk av et brukervennlig og effektivt produkt.

Gründer Lars Andreas Gundersen mener versjon 2.0 representer en viktig milepæl for Sonora IT.

– Laguna Survey er kanskje fersk i markedet, men vi har forretningsmodellen og produktet som passer best i en «post-web2.0» verden.

Gundersen viker ikke for å beskrive grensesnittet som «nyskapende» og «genialt». Han mener at versjon 2.0 er et produkt med et verktøysett og en prismodell som gjør Sonora IT i stand til å «favne en bredere kundebase enn noe annet produkt i markedet».

– Mens andre aktører som QuestBack er nødt til å gå etter store kunder fordi de opererer med et stort konsulent- og salgsapparat, har vi valgt en modell hvor alle selv kan gjøre alt på vår website: Se dokumentasjon og demoer, opprette konto og bruke den fulle applikasjonen. Dette gjør oss i stand til å operere med priser som de store aktørene vanskelig kan matche, sier han.

Det er naturlig at Sonora IT profilerer seg som utfordrer til QuestBack: I 2008 omsatte QuestBack for 123 millioner kroner, og bokførte et nettoresultat på 43 millioner kroner. De har nærmere 3000 kunder fordelt på 19 land i Europa, og er verdensdelens største innen «enterprise feedback management», ifølge daglig leder Ivar Kroghrud. Mye av omsetningsveksten skyldes oppkjøp av konkurrenter, som svenske Easyresearch Scandinavia og norske Refleks.

Som referansekunder skilter Sonora IT med blant annet Try Reklamebyrå og konsulentfirmaet De Facto.

    Les også:

Til toppen