Nytt norskutviklet program for prosjektstyring

Datafirmaet Fronter har solgt 150.000 lisenser av sitt e-læringssystem. Nå kommer et nytt system for prosjektstyring.

Det lille, norske datafirmaet Fronter har i løpet av knappe to år klart å markere seg tydelig innen programvare for e-læring. Hver andre norske student, eller godt over 90 prosent av alle høyskoler og universiteter i Norge, benytter nå e-læringssystemet ClassFronter. I samarbeid med Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo og en rekke høgskoler, har den 17 mann store bedriften utviklet det web-baserte verktøyet ClassFronter for samarbeid og e-læring, og til nå har selskapet solgt 150.000 lisenser.


Daglig leder Roger Larsen i Fronter forteller i en pressemelding at selskapet ligger godt an til å få gode avtaler også utenfor Norge, og har stor aktivitet både i Danmark, Nederland og Kina.

I disse dager lanserer firmaet også et prosjektstyringsverktøy bygget på samme grunnmoduler som undervisningssystemet.

- Vi har hatt professor Svein Arne Jessen med oss i utviklingen av det vi kaller ProjectFronter, forklarer Larsen.

- Programmet er basert på metodikken og teorien til Jessen, og kombinerer tung prosjektstyring med et enkelt web-basert brukergrensesnitt tilpasset hverdagen i prosjektorganisasjoner som konsulentselskaper og reklamebyråer.

Larsen understreker at den praktiske forankringen har vært svært viktig for Fronter.

- Det er også en klar sammenheng mellom læringsløsninger, hvor vi arbeider med formidling av kunnskap, og prosjektløsnigner, hvor vi tar tak i prosessene hvor kunnskapen skapes, forteller han.

I samarbeid med kommunikasjonsrådgivningsselskapet GCI Monsen har Fronter brukt to år på å komme frem til en praktisk tilpasning av Jessens teori og metoder til hverdagen i organisasjoner som arbeider med prosjektarbeid i praksis.

- Vi har valgt å fokusere på enkeltindividet og den enkeltes arbeidsdag i organisasjoner som har mange parallelle prosjekter, for som for eksempel reklamebyråer. Vi har valgt å gi brukeren kun har ett skjermbilde å forholde seg til for å rapportere timer og kostnader i prosjektene, uansett hvor mange parallelle oppdrag han måtte ha. Det gir lavere terskel for å ta i bruk systemet og dermed lavere opplæringskostnader, hevder Larsen.

Til toppen