Nytt oppkjøp viser ny Dell-endring

Dell legges om helt, det understrekes av et oppkjøp som skal la Dell selge tjenester.

PC-produsenten Dell blar opp 340 millioner dollar for å sikre seg ASAP Software, et selskap som lever av å levere rådgivningstjenester og programvare innen programvarelisensiering.

I 2006 omsatte de for cirka 1,1 milliarder dollar, og de har omtrent 600 ansatte fordelt på selskapets kontorer i USA og Europa.

ASAP Software blir en del av Dells regnskapstall for tredje kvartal, og Dell opplyser at de kjøper selskapet for å styrke sin programvaresatsning.

Kjøpet er endel av Dells totale snuoperasjon, og er med på å understreke hvor viktig det er for Dell å ta skrittet fra å være en rendyrket direkteleverandør, til å bli en større totalleverandør slik deres erkekonkurrent HP er.

En viktig komponent i den satsningen er å kunne levere programvare og tjenester for å hjelpe kundene med å holde oversikt over hva de har og ikke har av programvare. Det gjør det nemmelig enklere å få en oversikt over hva kundene kan og bør gjøre med sin IT-infrastruktur, noe som igjen åpner muligheten for å selge mer av andre tjenester og produkter. Denne muligheten får Dell nå gjennom kjøpet av ASAP.

Dell har ikke gjort så mange oppkjøp av denne typen, men de har tidligere denne sommeren kjøpt SilverBack Technologies, et programvareselskap som lager løsninger for fjernovervåkning og administrasjon av IT-systemer.

Salg av programvare og tilleggsutstyr til PC-er utgjør i dag omtrent 16 prosent av Dells omsetning, mens tjenester utgjør 9 prosent. Resten av omsetningen henter Dell stort sett fra sitt tradisjonelle direktesalg av PC-er. Dette er en lavmargin-del av bransjen, og Dell håper på å bedre inntjeningen ved å gå kraftigere inn i programvare og tjenesteområdet.

Til toppen