Nytt satsingsområde for reklamesystem

Computer Advances Group har inngått sin første avtale for bruk av Digital Traffic and Billing (DTB) i satellittbaserte sendinger. Fra før er programvaren benyttet i kabel TV, TV-kringkasting og radiosendinger

Stavangerfirmaet Computer Advances Group finner stadig nye anvendelsesområder for sitt reklamekanaliseringssystem Digital Traffic and Billing. Siste skuddet på stammen er å bruke programvaren til å styre sendinger sendt via satellitt. CAG har nå inngått sin første avtale med Telenor Canal Digital. Sendingene det dreier seg om vil bli sendt over Telenors nyeste Thor-satellitt.

- Vi skal sette inn reklame på to kanaler fra BSkyB, sier markedssjef for DTB i Europa, Eirik Rasmussen til digi.no. Han legger til at selv om kontrakten i utgangspunktet er på beskjedne 1,4 millioner kroner, er den likevel svært viktig.

- Dette betyr at vi nå er inne på et helt nytt marked og vil ikke stoppe med denne kontrakten, sier Rasmussen og forklarer at selskapet er i forhandlinger med flere andre internasjonale satellitt-TV-selskaper

- I andre kvartal neste år vil vi få bekreftet om satsingen er velbegrunnet, sier Rasmussen som ikke vil avsløre hvilke selskaper CAG har vært i kontakt med.

Utviklingsarbeidet rundt DTB programvaren nå er fullført. Det som skiller mellom suksess og fiasko for CAGs DTP programvare står ene og alene på salgsinnsats. Til tross for at CAG satser på et internasjonalt marked har selskapet imidlertid ingen konkrete planer om å bygge opp relasjoner til nye internasjonale foretak som kan selge programvaren.

- Vi har allerede en avtale med Limt som er representert i en rekke land. Limt har dessuten et sterkt engasjement i London som er et globalt senter for satellittkommunikasjon, sier Rasmussen.

Til toppen