TELEKOM

Nyttårs­nedgang for SMS

Sosiale medier tar over, men nedgangen er mindre enn ventet.

Færre og færre benyttet seg av SMS for å sende meldinger til venner og kjente nyttåraften i år.
Færre og færre benyttet seg av SMS for å sende meldinger til venner og kjente nyttåraften i år. Bilde: Suzanne Plunkett/Reuters/SCANPIX
2. jan. 2012 - 08:15

Oslo (NTB-Per-Helge Berg): Nyttårsaften ble det sendt over 32 millioner tekst- og bildemeldinger fra kundene til Telenor og NetCom. Det er en nedgang i forhold til tidligere år på grunn av bruken av sosiale medier.

Telenor registrerte 21,8 millioner tekstmeldinger og 670.000 bildemeldinger hele nyttårsaften og fram til klokken 06.00 første nyttårsdag. Det er en nedgang fra 25 millioner tekstmeldinger og i underkant av 1 million bildemeldinger i fjor.

Mest trafikk var det klokken 00.21 da det ble sendt 1.349 tekstmeldinger i sekundet. Dette er det nest høyeste Telenor har observert siden nyttårsaften 2007.

Sosiale medier tar sin del

– Selv om bruken av tekst- og bildemeldinger er noe redusert i forhold til for bare noen få år siden, sender vi fortsatt mange nyttårshilsener med mobiltelefonen. Mange legger ut nyttårshilsen i sosiale medier, og dette er en viktig grunn til at vi ikke når opp mot tidligere års toppnoteringer på nærmere 29 millioner tekstmeldinger og over 2 millioner bildemeldinger på nyttårsaften, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Hos NetCom ble det i perioden fra midt på dagen nyttårsaften og til i to-tretiden natt til søndag registrert 10,2 millioner tekstmeldinger og 500.000 bildemeldinger, med rundt 500 tekstmeldinger i sekundet rundt midnatt.

– Mindre nedgang enn ventet

– Det er en liten nedgang fra 12 millioner tekstmeldinger i fjor, men nedgangen er mindre enn ventet siden sosiale medier som Facebook og Twitter tar en del av trafikken. Jeg hadde vel ventet at de ville tatt mer enn de har gjort, sier informasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom til NTB.

Begge mobilselskapene melder at den voldsomme trafikkmengden ikke førte til nevneverdige forsinkelser på sending og mottak av meldinger.

– Nettet holdt seg stabilt og leverte som det skulle. På det meste hadde vi 5-10 minutters forsinkelse da trafikken var som høyest, sier Vederhus. (©NTB)

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.