Nytter ikke å angre på dårlige blondinevitser på mobilen...

De aller frekkeste blondinevitsene på SMS selges i hopetall hver dag. Folk betaler gladelig en tier for en påstått frekk vits til mobilen. Telenor og NetCom håver inn mellom 30 og 40 prosent av inntektene. Resten går til de mange innholdsleverandørene.

I juni ble det, ifølge den internasjonale uavhengige organisasjonen The Mobile Data Association (MDA), sendt totalt 505 millioner tekstmeldinger. Dette er en markant økning fra samme periode i fjor, da tallet var 60 millioner.

Følgelig florerer mobiltjenestene (med middels til lav nytteverdi) for tiden, de fleste tilbyr blondinevitser, sjekketips, fornærmelser, ringetoner og logoer av forskjellige slag.

digi.no falt for fristelsen og testet en av, ifølge Mobilnet AS sin annonse i Dagbladet, de frekkeste blondinevitsene. XXXBlondine. Den kostet ti kroner.

Vitsen var som følger: (ordrett gjengitt, stavefeil inkludert)

"Hvorfor må mann aldri gi en blondine mer enn en halvtimes lunch? Får de mer må de trenes på nytt"

digi.no innrømmer å ha testet en av fornærmelsene også, som det ifølge Net 2 Interaktiv (fra artikkel i Kapital) ble sendt ut 35.000 stykker av i løpet av en uke i fjor sommer.

De største innholdsleverandørene av mobil-tjenester:
Jippii

Biip.no

Mobilnet / SMS Topp10

SMS-siden / Cellus AS

Mobmania (NetCom)

Telenor

Net 2 Interaktiv

Carrot Communications

Den egnet seg ikke til gjengivelse her, og digi.no synes heller ikke den var verd den femmer'n den kostet. Sannsynligvis handler de fleste SMS-fornærmelsene om kroppslukter og graden av dem..

Både NetCom og Telenor Mobil tar inn betaling fra sluttbruker, og får mellom 30 og 40 prosent av inntektene avhengig av prisen på tjenesten. En SMS-tjeneste fra Mobilnet koster mellom tre og 10 kroner.

- Vi var den første leverandøren som startet med SMS-tjenester i Norge, i desember i fjor. Nå har vi mellom 30 og 40 tjenester. De mest populære er mobilchat, ringetoner, logoer og vitser, forteller administrerende direktør i Mobilnet, Trond Rue, og legger til:

- Fornærmelser er ikke så stor tjeneste. Vi lanserte ringetoner og logoer i forrige uke. Om de skiller seg fra tilsvarende tjenester hos andre leverandører? Det skjer en del kopiering når det er så mange ulike leverandører på markedet. Men vi har ansatt egne producere som produserer egne ringetoner og logoer. Om vi har inngått avtale med TONO? Nei ikke ennå, vi har nettopp lansert ringetonene, og som sagt produserer vi mange av dem selv.

Når det gjelder vitsene forklarer Rue at de finnes i fem kategorier, og i hver av disse kategoriene finnes mange hundre vitser.

Den nye angrerettloven omfatter e-handel pluss en rekke andre nye aspekter. Men mobiltjenestene? Sett at brukeren hadde hørt denne vitsen før? Eller at vedkommende syntes den var ufattelig dårlig? Slett ikke verd ti kroner? Kan man da sende den tilbake og slippe regningen?

- Nei, det er ikke angrerett på vitsene. Men man får ikke den samme vitsen to ganger til samme mobilnummer, dette har vi teknisk garanti for. Synes man vitsen er utrolig dårlig, kan man ikke returnere den og få pengene tilbake, men det lite trolig man da bestiller en ny vits, forklarer Rue.

- Hvorfor folk kjøper disse vitsene? De er interessert i det. Det er mange som kjøper mange vitser. Dessuten er det jobbet med hvert produkt. Vi har ansatt en person som skriver disse vitsene, og de kategoriseres nøye, derfor blir tjenesten attraktiv.

Og som om det var noen overraskelse; selvfølgelig er det de frekkeste vitsene som selger best. Jo dyrere jo bedre! Så frekk som mulig, takk. XXXBlond til ti kroner høres mye mer fristende ut enn XBlond til en femmer.

- Tror du interessen for slike tjenester vil opprettholdes om fem år?

- Ja. Spesielt mobilchat. Det tror jeg vil vare i mange år. Alle ungdommer har mobiltelefon og er interessert i å chatte. Dessuten er tjenesten enkel, og alle har tilgang til den.

Det er Trond Rue selv, samt Ole Hoffstad som er aksjonærer i Mobilnet AS. Pluss en del andre investorer, men de er hemmelige.

Uten å tallfeste noe, anslår Rue at selskapet har solgt flere hundre tusen SMS-vitser siden starten for et halvt år siden. Sett at Mobilnet i snitt får fem kroner for hver vits de sender ut; det blir ikke småpenger i hvert fall.

Til toppen