Obama holdt folkemøte på Twitter

- Nå blir jeg historisk, sa den amerikanske presidenten.

Høsten 2008 hadde Barack Obama for lengst etablert seg som en populær mann på nettet. Måneden før han vant presidentvalget ble den håpefulle kandidaten fulgt av 80.000 på Twitter.

Kampanjen hans i sosiale medier ble en dundrende suksess, og har siden gitt inspirasjon til politikere verden over. Interessen for effektive digitale kommunikasjonsmidler med brukermedvirkning ser ikke ut til å avta.

Det er nå mer enn ni millioner som abonnerer på Obamas twitterprofil.

Historisk folkemøte

Dermed var det duket for stor oppslutning da presidenten på onsdag holdt sitt første folkemøte på Twitter, direkte overført fra Det hvite hus. Et eget nettsted ble etablert for anledningen, askobama.twitter.com.

Selv åpnet Obama møtet med å si at han nå blir historisk, som den første presidenten som live-twitrer fra et arrangement. Store deler av møtet gikk med til å diskutere politikk, i særdeleshet USAs økonomiske utfordringer.

Presidentens første spørsmål til nettfolket ble formulert slik: For å redusere budsjettunderskuddet – hvilke utgifter vil du kutte, og hvilke investeringer vil du beholde?

- Her i Washington er disse spørsmålene gjenstand for stor debatt, men det er viktig å involvere hele folket, sa Barack Obama. Et opptak av seansen som varte i en drøy time er lagt ut i sin helhet på Youtube.

Hvem som helst kunne kommunisere med presidenten over Internett, ved å hekte en såkalt hashtag, #AskObama, på twittermeldingene.

Svarene lot ikke vente på seg. For å håndtere mange titalls tusen innspill som rant inn, benyttet staben til Obama åtte ulike moderatorer, som plukket ut hvilke spørsmål presidenten måtte svare på.

Aldri før har en sittende president gjort seg så tilgjengelig, og opptrinnet blir i amerikansk presse tolket som en seier for presidenten, ifølge blant annet The Washington Post.

Andre medier, som The Huffington Post, fremhever noen av de mer humoristiske innspillene under twittermøtet, og spørsmål som Obama slapp å svare på. Det inkluderte blant annet opposisjonspolitikere som lakonisk spurte «hvor blir det av jobbene?».

Statsminister Jens Stoltenberg er en ivrig twitrer, men har også fått kritikk for Twitter-bruken, som da han avslørte reiseruten med bil i Europa i forbindelse med fjorårets askekrise.
Statsminister Jens Stoltenberg er en ivrig twitrer, men har også fått kritikk for Twitter-bruken, som da han avslørte reiseruten med bil i Europa i forbindelse med fjorårets askekrise.

Jens avventer

Statsminister Jens Stoltenberg er kjent som en flittig bruker av sosiale medier. Vil han vurdere å ta i bruk Twitter på samme måte?

- Vi har ikke en plan om å gjøre noe lignende, men Stoltenberg er levende opptatt av den typen kommunikasjon. Selv er han en ivrig bruker av Twitter og Facebook, og finner både glede i nytte i dette. Her utelukker vi ingenting, sier statssekretær ved Statsministerens kontor, Hans Kristian Amundsen (Ap) til digi.no.

- Hvor viktig oppfatter dere at nettet blir i høsten valgkamp?

- Svaret er viktig. Men det er vanskelig å gradere hvor viktig. Vi kommer til å forholde oss til både tradisjonelle medier, sosiale medier, vanlige nettaviser og møter med folk på torget.

Statsministeren har ferie i disse dager, og er av den grunn ikke like aktiv i sosiale medier som vanlig, legger Amundsen til.

    Les også:

Til toppen