Ødelagt mobil? Klagen din fører frem

Du får faktisk god behandling hvis du må reklamere på mobiltelefonen, viser en fersk undersøkelse.

Forbrukerrådet har i sin siste undersøkelse avdekket at kundene har mistillit til elektronikkbransjen.

Grunnen som oppgis er at mange forbrukere ikke tror de vil få en god behandling ved reklamasjon på mobiltelefoner, og at mange av den grunn lar være å klage på ødelagt telefon.

Fire av ti kunder avstår fra å reklamere på telefoner som ikke virker, tross at de samme personene mener det er snakk om en garantisak.

36 prosent oppgir at de har «meget liten eller liten tillit» til mobiltelefonbransjen.

Forbrukerrådet skriver at misnøyen blant kundene har ført til mange klager.

Dermed ønsket de å sjekke hva som skjer med telefoner som garantert ikke har vært utsatt for fukt, slag eller støtet.

Et laboratorium plantet på oppdrag forskjellige feil i telefonene, før de reklamerte til butikkene.

Det ble sendt inn 17 telefoner til service, og alle telefonene ble reparert. Alle mobilene ble dessuten reparert helt uten kostnad for kunden, og ingen ble møtt med påstander om at varen var utsatt for fukt, slag eller støt.

- Dette var overraskende og veldig positivt. Det er betryggende at det ikke var noen feilaktige påstander som gjorde at vi ikke fikk kostnadsfri reparasjon, uttaler juridisk rådgiver Vivian Mikalsen i Forbrukerrådet.

Hun har vært ansvarlig for mobiltelefoner i Forbrukerrådet i flere år, og har behandlet mange klager fra kunder som har fått avslag på kostnadsfri reparasjon fordi verkstedet har påstått at telefonen er brukt feil.

- På bakgrunn av mange henvendelser om dette fryktet vi at resultatet av undersøkelsen skulle være helt annerledes, sier hun.

Det tok i gjennomsnitt 24 dager å få telefonene i undersøkelsen repartert, og 6 av 11 forhandlere ga kunden uoppfordret tilbud om lånetelefon i perioden.

Til toppen