Offentlig sektor outsourcer ikke

Ifølge ASP Norge setter private ut IT-tjenester for milliarder, mens det offentlige drifter selv.

Hvert år kommer ASP Norge ut med en rapport over hvordan det norske markedet for tjenesteutsetting (outsourcing) ser ut og hvordan utviklingen har vært. Årets rapport er den fjerde i rekken og digi.no har tatt en titt på den.

2005 var et godt år for leverandørene av IT-driftstjenester i Norge. Markedet vokste med 8,5 prosent og totalverdien for leveransene endte på 9,2 milliarder kroner.

– Markedet er sunt og de aller fleste leverandørene tjener gode penger, sier Harald Tellmann i ASP Norge til digi.no.

Han forventer at det blir omtrent den samme veksten i år.

Tjenesteutsetting har etterhvert blitt svært vanlig. I undersøkelsen som ASP Norge utførte blant 620 kunder, svarte 19,5 prosent at de har tjenesteutsatt hele sin IT-drift. 33,2 prosent hadde satt ut deler av driften og 47,3 prosent svarte at de driftet alt selv.

Selv om det totalt sett er over 50 prosent som har satt ut tjenester enten helt eller delvis, er det noen grupper som ikke setter ut sin IT-drift. Det offentlige, skoler og konsulentselskaper foretrekker å utføre driften selv.

I skoleverket og innen utdanning står 65 prosent for egen drift og det samme gjør 58 prosent av konsulentselskaper og andre tjenesteytende virksomheter. Sentral og lokal forvaltning, samt sykehus og helseinstitusjoner har en andel på like over 50 prosent som ikke tjenesteutsetter verken helt eller delvis.

I motsatt ende er det bank, finans og forsikring som sammen med organisasjoner er de som flittigst benytter seg av tjenesteutsetting.

Offshoring, eller det å sette ut tjenester til lavkostland, er ikke mye brukt i IT-Norge.

I ASP Norges undersøkelse var det et mindretall som viste hva begrepet betydde. Bare 34 prosent kunne svare på det og av de mente over 50 prosent at det var usannsynlig at det ville bli aktuelt for deres bedrift i løpet av de nærmeste tre årene.

– Leverandørene må komme i gang med offshoring før kundene, og det er det har vi foreløpig sett lite av innen IT-drift, sier Tellmann til digi.no.

Undersøkelsen viste også at de fleste IT-sjefene så på seg selv om de viktigste beslutningstagerne og påvirkerne når det gjaldt beslutninger om tjenesteutsetting. Det synet deles imidlertid ikke av topplederne eller resten av ledergruppen. Cirka 40 prosent av IT-sjefene mente at de selv satt i førersetet, mens blant toppsjefen og de øvrige lederne var det under ti prosent som mente at IT-sjefen ledet an beslutningsprosessen.

Til toppen