Offentlig sektor tar i bruk IP-telefoni

IP-telefoni er i vinden og norsk offentlige sektor begynner nå å ta teknologien i bruk for fullt.

IP-telefoni kan gi store gevinster både i form av reduserte kostnader og bedre service. Tjenesten har fått stor utbredelse blant privatpersoner, men det offentlige henger etter.

Nå brøyter Senter for statlig økonomistyring (SSØ) vei for IP-telefoni. SSØ er et forvaltningsorgan som ble etablert av Finansdepartementet 1. januar i fjor og har som oppgave å styrke den statlige økonomistyringen.

SSØ blir blant de første offentlige etatene som tar i bruk IP telefoni. Løsningen leveres av ErgoGroup som er ansvarlig for både WAN-infrastruktur og IP-telefoniløsning.

I løpet av 1. kvartal i 2005 vil alle medarbeiderne i SSØ benytte IP-telefoni. ErgoGroup leverer i tillegg nytt sentralbord og callsenterløsning (kundesenter), skriver selskapet i en pressemelding.

SSØ har en sentral enhet i Oslo og regionkontor i Tromsø, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Hamar og Vadsø.

Kontrakten har en verdi på 5 til 7 millioner kroner over tre år.

Til toppen