Office 2010 lanseres på norsk

Microsofts viktige melkeku er klar for ny innsats.

Office-pakken er blant Microsofts mest kjente produkter, og i dag ble den 14. utgaven tilgjengelig med norsk språkdrakt. De første språkversjonene av Office 2010, blant annet engelsk, ble sluppet i mai.

Office 2010 er tilgjengelig i tre forskjellige utgaver, Home and Student, Home and Business og Professional. Disse har en veiledende pris på mellom 1299 og 6099 kroner. I tillegg tilbyr Microsoft tilgang til den samme programvaren i form av produktnøkkelkort som kan benyttes for å låse opp programvare som er forhåndsinstallert på nye pc-er.

Microsoft mener selv at dette er blant de viktigste nyheter i Office 2010:

Dette er Outlook Social Connector-funksjonen som lar Outlook-brukere motta statusoppdateringer fra ulike sosiale nettsamfunn, inkludert Facebook, Twitter og LinkedIn direkte i e-post- og kalenderprogrammet. Andre nyheter i dette programmet skal gjøre det enklere for brukeren å få oversikt over den hektiske hverdagen.

Office WebApps er en nettleserversjon av Word, PowerPoint, Excel og OneNote som gjør det mulig å bruke disse applikasjonene fra nettleseren i nesten enhver nettilknyttet pc.

Det loves bedre videoredigeringsmuligheter i PowerPoint og automatisk forhåndsvisning i Work og Sparklines i Excel skal gjøre det enklere å lage presentasjoner med bedre visuelt innhold.

Videoredigering i PowerPoint 2010.
Videoredigering i PowerPoint 2010. Bilde: Microsoft

Dessuten er Office Mobile 2010 tilgjengelig via Windows Phone Marketplace som en gratis oppgradering til de som har Windows Mobile 6.5-mobiler med en tidligere versjon av Office Mobile.

Tidligere denne uken kom Stephen Baker, visepresident for bransjeanalyse i analyseselskapet NPD med et blogginnlegg hvor han skriver at salgstallene for Office 2010 de to første ukene var en noe skuffende. Tallene var lavere enn tilsvarende tall da Office 2007 ble lansert, men er på høyde med salgstallene for Office 2007 i dag.

Baker mener dette dels skyldes at Office 2010 har blitt lansert på en tidspunkt av året da pc-salget tradisjonelt er relativt lavt. Dessuten framstår ikke Office 2010 som en like designmessig spennende oppgradering som det Office 2007 var. I tillegg mener han at konsumentmarkedet for Office er temmelig mettet.

For det er først og fremst konsumenter og mindre bedrifter som kjøper Office 2010 nå. De større kundene vil vente til produktet har blitt omfattende testet internt.

    Les også:

Til toppen