BEDRIFTSTEKNOLOGI

Office 365 har blitt sikrere

Innfører to-faktor autentisering.

Oppringning til egen telefon, hvor man må trykke på firkanttasten, er én av de sekundære autentiseringmetodene som Office 365 nå støtter.
Oppringning til egen telefon, hvor man må trykke på firkanttasten, er én av de sekundære autentiseringmetodene som Office 365 nå støtter. Bilde: Microsoft
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. feb. 2014 - 08:58

Microsoft kunngjorde i går en vesentlig, men frivillig sikkerhetsforbedring for flere av selskapet Office 365-tjenester. I stedet for bare et enslig passord, kan brukernes kontoer heretter beskyttes av ytterligere en «lås».

To-faktor autentisering – eller «multi-faktor» som Microsoft kaller det fordi man kan velge hva faktor nummer to skal være – har vært tilgjengelig for Office 365-brukere med administrative roller siden juni i fjor. Men nå utvides ordningen betydelig. Det skaper også noen mindre utfordringer, siden lokalt installerte Office-applikasjoner foreløpig ikke støtter to-faktor autentisering. Derfor innføres også «App Passwords», som er automatisk genererte passord, med 16 vilkårlige tegn, som kun disse applikasjonene skal bruke. Men i løpet av årets skal mange Office 2013-applikasjoner få integrert støtte for to-faktor autentisering.

Microsoft innfører av denne forbedrede sikkerheten kun for et utvalg av selskapets Office 365-abonnementer, nærmere bestemt Office 365 Midsize Business, Office 365 Enterprise, Office 365 Academic, Nonprofit-abonnementer og separate Office 365-abonnementer som Exchange Online og SharePoint Online.

Office 365 Small Business Premium og Office 365 Home Premium nevnes ikke, men Microsoft innførte frivillige, to-faktor autentisering for Microsoft-kontoer allerede i april i fjor.

I Office 365-abonnementene som støtter «Multi-Factor Authentication for Office 365», aktiveres dette av administratorene. Men brukerne selv kan velge sekundær autentiseringsfaktor etter at de har logget inn.

Faktorene man kan velge mellom, er:

  • oppringning til mobiltelefon eller fasttelefon, hvor brukeren bare må trykke på firkanttasten for å bekrefte
  • SMS med sekssifret engangskode som må tastes inn i portalen
  • Varsel til egen mobilapplikasjon, som må bekreftes. Appene er tilgjengelige for Windows Phone, iOS og Android.
  • Sekssifret engangskode vist i samme mobilapp som i punktet over. Koden må tastes inn i portalen.

En rekke andre nettjenester, som Twitter, Facebook, Google og GitHub, har også innført to-faktor autentisering de siste årene. Det er frivillig å aktivere dette, men det er få grunner til å la være. Det hindrer at uvedkommende får tilgang til brukerens konto ved hjelp av passordet alene.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.