Office 365 klar for Norge

Global lansering av et produkt som kan avgjøre Microsofts framtid.

Microsoft gjennomførte i går en global lansering av Office 365 i 40 markeder verden over, deriblant Norge.

Office 365 er et nøkkelprodukt for Microsoft, også i Norge, og for selskapets kunder.

Microsoft innfører en ny forretningsmodell, der avanserte serverapplikasjoner som Exchange, Sharepoint og Lync kan leveres som abonnementstjenester, enten fra Microsoft selv eller fra en partner, og kombineres med klientapplikasjonene i Office-pakken eller med abonnementsutgaven av Office.

Denne nye forretningsmodellen gjør avansert funksjonalitet, blant annet innen kommunikasjon og samhandling, tilgjengelig også for små bedrifter ned mot en håndfull brukere. For mellomstore og store bedrifter gjør den det enklere og rimeligere å ta mer avansert funksjonalitet i bruk for alle ansatte. Microsoft tilbyr også, for første gang, en løsning der også ansatte utenom typiske kontorfunksjoner – sjåfører, lagerpersonale, sjukepleiere – kan få e-post og andre kontor- og samhandlingstjenester på en hensiktsmessig og tilpasset måte.

COO («chief operating officer») Espen Gylvik i Microsoft Norge sier han og kollegene her i landet startet på reisen mot Office 365 for halvannet år siden, ved en ærgjerrig satsing av ressurser og mannskap på BPOS («Business Productivity Online Standard Suite») som tilbød online-versjoner av Exchange, Sharepoint, Office Live Meeting og Communications Server. BPOS kan betraktes som et første skritt i retning det virkelige store spranget som Office 365 utgjør.

– Vi har vært mer ambisiøse med BPOS i Microsoft Norge enn i andre land, og det har gitt oss større suksess. Ser man på tallet av BPOS-kunder og -brukere i forhold til befolkningen, er Norge nummer én. Vi har arbeidet systematisk med kunder og partnere for å forberede overgangen til Office 365. BPOS var i hovedsak beregnet på opptil 250 brukere. Vi opplever et trykk fra denne målgruppen, og fra store bedrifter, i retning abonnementslevert programvare. Det dette dreier seg om, er overgangen fra installert programvare til abonnement.

Gylvik sier ikke noe mer presist om hvor mange BPOS-kunder det er i Norge, utover at tallet kan anslås «med tre nuller bak». Det innebærer at det må være et langt høyere antall brukere.

– Microsoft innleder 1. juli et nytt regnskapsår. For oss i Microsoft Norge brukes overgangen til å gå gjennom strategien. Vi har stilt spørsmålet: Hva skal være vårt strategiske veddemål for de kommende tre årene? Det tydelige svaret er Office 365.

Gylvik sier det vil bli lagt vesentlig mer ressurser bak Office 365, fordi konseptet passer «ekstremt godt» til det norske bedriftsmarkiedet.

– Det er et optimalt produkt for Norge. Bedrifter helt ned til tre til fem ansatte får samme tilgang til teknologi som dem som kan investere i tunge servere. Alle kan bruke Office 365 til å fordele allsidige tjenester tilpasset bruksmønsteret til bedriften og til hver ansatt. Man vil kunne effektivisere ressursbruken og kostnadene på en helt annen måte.

Office 365 for bedriftsmarkedet er lagt med tanke på at bedrifter allerede har investert i både server- og klientapplikasjoner fra Microsoft, slik at overgangen til abonnementsmodell må foregå trinnvis.

Der dette ikke er relevant, for eksempel i nyetableringer der all IT like gjerne kan skaffes tilveie etter abonnementsmodellen, tilbyr Microsoft en egen variant, kalt «Office 365 for forbrukere og gründerbedrifter».

Produktsjef Jonas Normann understreker at gründervarianten er beregnet på små bedrifter og organisasjoner, uten IT-avdeling eller IT-partner, der man er avhengig av lav pris og er villig til å greie seg uten annen brukerstøtte enn fra produktets brukergruppe.

I prislisten heter gründervarianten Office 365 Plan P1, og koster 42 kroner per bruker per måned. Den er dimensjonert for 1 til 25 brukere, med et tak på 50 brukere. Pakken inneholder Online-utgaver av Exchange, Sharepoint og Lync, samt Office Web Apps, og fungerer med Office. Organisasjonen får et enkelt offentlig webområde, databaser med internettilgang og mulighet for elektroniske møter. Hver bruker får blant annet e-post, kalender, kontakter og personlig arkiv, e-postkasse på 25 gigabyte, ActiveSync støtte for mobil, gruppeområde i Sharepoint, Lync RCP-klient, deling av skrivebord, og lynmeldinger.

– Begrensningene som er lagt i gründervarianten gjør at mange scenarioer kan gjøre den lite hensiktsmissig, slik at man bør velge Office 365 for Enterprise selv om bedriften er liten, sier Normann.

Blant grunnene han oppgir for å velge Enterprise framfor Gründer, er behov for ActiveDirectory, behov for arkivering av bedriftens e-post, og behov for brukerstøtte utover det man kan få gjennom brukergruppen.

Bedriftsvarianten prises etter to typer planer: «K-planer» er for ansatte som ikke tilbringer arbeidsdagen bak en pult. «E-planer» er for typiske kontoransatte. Normann viser sammenhengen mellom pris og funksjonalitet for K-planer slik:

Bilde: Microsoft

Og for E-planer slik:

Bilde: Microsoft

Legg merket til at hele Office 2010 Pro Plus er inkludert i Plan E3 og Plan E4: Bedrifter kan altså skaffe seg også denne pakken på abonnement, for første gang.

Til toppen