Nettskyutgaven av kontorpakken er tilgjengelig i oppgradert versjon for bedriftsmarkedet fra i kveld, blant annet med tilpasset grensesnitt for nettbrett og smartmobil.

Office 365 klar for norske bedrifter

Microsoft håper å få så mange over i nettskyen som mulig.

I slutten av januar lanserte Microsoft Office 365 Home Premium samtidig med Office 2013. Fra i kveld er lanseringen av alle elementer i den nye kontorpakken komplett: Da gjøres bedriftsversjonen av den oppgraderte Office 365 tilgjengelig for bedriftsmarkedet.

Office 2013 er Microsofts kontorpakke i tradisjonell form: Man installerer applikasjonene på en pc, og det er det.

Office 365 er Microsofts kontorpakke levert som tjeneste. Den installerer seg selv over nettet på pc Mac for brukere med brukernavn og passord. Den kjøres sentralt gjennom nettleseren – Chrome, Firefox, Internet Explorer eller Safari (Opera støttes ikke) – på ethvert apparat med nettilgang. All oppdatering skjer automatisk.

– Vi ønsker at kundene skal gå over til den nye modellen der programvare leveres som tjeneste. Det er ikke bare de kjente Office-programmene Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Outlook og Access vi nå tilbyr gjennom nettskyen. Det samme gjelder [prosjektstyringsverktøyet] Project og [skjemaverktøyet] Visio, sier Ole Roterud, ansvarlig for produktet i Microsoft Norge.

Nettskymodellen gir åpenbare fordeler til både Microsoft og kundene.

Distribusjonen fra Microsoft er forenklet. Det samme er fordelingen fra bedriften til sine brukere: Det legges opp til selvbetjening. Den som har rett til en applikasjon, henter den selv ved behov. Personlige innstillinger forsvinner ikke om man bytter pc eller tyr til webversjonen. Skydrive medfølger: Ikke bare applikasjoner men også dokumenter følger brukeren, og er tilgjengelig så fremt man har tilgang til nettet. Det er enklere enn tidligere å innføre for eksempel kontrollordninger for å gardere mot datalekkasjer. Det er også enklere å ta i bruk moderne verktøy for samhandling.

– Office 365-lanseringen på bedriftsmarkedet spiller på fire temaer: Ansatte skal kunne bruke alle enheter, de skal kunne tilbys moderne samhandling gjennom sosiale tjenester, de skal ha applikasjoner og data i nettskyen, og det hele skal underlegges effektive løsninger for sikkerhet og kontroll, sier Roterud.

Tidligere løsninger for å tilby Office-programmer på nettbrett og mobil har vært vanskeliggjort av at disse har et annet paradigme for grensesnittet enn pc-ene som pakken opprinnelig er beregnet på. Pc-er og Mac styres av tastatur og mus. Brett og mobil har berøringsskjerm.

– Dette er løst med nye Office, forsikrer Roterud. – Vi har innført to modi for grensesnittet. Der det passer velger man tastatur og mus. På apparater med berøringsskjerm er grensesnitt optimalisert for «touch» og for penn.

Roterud lover at lisensene til Office 365 er strukturert med tanke på reduserte kostnader for brukeren. En nyhet ble innført med den første utgaven av Office 365 for to år siden, lavere priser for ansatte som ikke har pc som hovedarbeidsverktøy, slik at også de får e-postkonto og tilgang til utvalgte tjenester, er videreført i årets utgave. Det betyr blant annet at organisasjoner ikke lenger har noen unnskyldning for å distribuere rundskriv på papir: Alle er tilgjengelig digitalt.

Microsoft Norge oppgir flere referansekunder ved lanseringen av Office 365 for bedrifter:

  • Helly Hansen med 400 brukere
  • Elkem med 2 500 brukere
  • Det norske Veritas med 10 000 brukere
  • Bedriftsøkonomisk institutt med 100 000 brukere
  • Eplehuset med 400 brukere
  • Alta kommune med 2 300 brukere
  • Voss kommune med 300 brukere

I tillegg gjøres Office 365 tilgjengelig for små og mellomstore bedrifter gjennom leverandører som Skill, Office Team og Telecomputing.

Helly Hansen brukte overgangen til Office 365 til å rydde opp i internt IT-kaos, med blant annet flere Exchange-servere. Lync fikk en enhetlig form for hele den globale virksomheten og har i nettskyversjonen gitt store besparelser. Samhandlingsverktøyet er mer effektivt enn e-post, og brukes også til daglange konferanser.

Aker Solutions er referansekunde for Sharepoint 2013, en del av Office 2013, som de implementerer lokalt uten å gå veien om nettskyen. Nye egenskaper i Sharepoint 2013, særlig My Site, Search og Community, ligger til grunn for nye samhandlingsløsninger overalt i organisasjonen på 27 000 ansatte verden over.

[Mer om Alta kommune og Office 365 i egen artikkel: Alta kommune inn i nettskyen.]

OBS: Rettelse

Artikkelen ovenfor er rettet. Den opprinnelige utgave oppga feilaktig at Aker Solutions er referansekunde for Office 365. Det korrekte er at de er referansekunde for Sharepoint 2013, en del av Office 2013.

Til toppen