Office kan komme før ventet

Microsofts nye Office 2003-samling skulle vært klar i sommer, men ble forsinket til sent i høst, men Microsoft har klart å gi gass.

Office 2003 er en stor oppgradering mye nytt for eksisterende programmer og flere nye produkter. Samlingen skulle egentlig vært lansert i sommer, men ble forsinket og en stund tydet mye på en lansering rundt november.

Nå tror amerikanske analytikere Microsoft har klart å korte ned på forsinkelsene og at lanseringen kommer sent i september.

    Les også:

Både analyseselskapene Jupiter og Directions on Microsoft hevder tilbakemeldingene på beta-versjon to av Office 2003 har vært gode og at Microsoft derfor trolig gjør seg ferdig med kodingen i løpet av august.

Et viktigere spørsmål for mange IT-sjefer og brukere er kanskje prisnivået og hva Microsoft vil legge inn i de forskjellige pakkene. For i beta-utgavene av Office 2003 har det fulgt med to nye programmer: OneNote lar deg både tegne og skrive på samme ark, slik som en TabletPC gjør, mens InfoPath er et program for å jobbe med skjema og XML-data.

Hittil har Microsoft delt laget to versjoner av Office, standard og Pro, som der database-programmet Access har fulgt med.

Ryktere tidligere i vår hevder at Microsoft planlegger hele seks forskjellige versjoner, men noe slikt ville nok virke ganske forvirrende på mange kunder. Microsoft har dog etterhvert laget hele 11 Office-produkter og kan mikse sammen Word, Excel, Powerpoint og Outlook med Project, Visio (diagrammer), Publisher, Infopath, OneNote, kundehåndteringsprogrammet Business Contact Manager og Access. Microsoft pleier også å legge inn forskjellige muligheter for oppgraderinger i programvarepakker.

Analyseselskapet Gartner spår at Microsoft samlet sett vil øke prisene for mange kunder, men i går offentliggjorde Microsoft en serie priskutt på Office for Mac. Mye av årsaken for disse kuttene, forteller Microsoft, er at det er det er mange studenter blant Mac-brukerne og disse er prissensitive.

Microsoft reduserte også prisene på Office XP i mai, men dette var høyst sannsynlig for å stimulere salget av et aldrende produkt etter at neste versjon var blitt svært kjent.

Til toppen