Og snart kommer Rimi.no

I dag feirer dagligvarehandelen Matnett ettårsjubileum. Siden 22. oktober 1996 har den virtuelle dagligvarebutikken bevist at det går an å omsette forbrukervarer på nettet. Så spørs det hvor lenge Matnett får ha kyberrommet for seg selv.

Odd Reitan og Rema 1000 vil naturligvis protestere mot påstanden om at Matnett så og si er alene i det norske kyberrommet på dagligvareområdet. Men faktum er at Rema foreløpig ikke har fått i gang tjenesten skikkelig i forhold til hva som var forhåndsreklamert. Dermed vil det være rom for en ny aktør som kan fylle utfordrerrollen som Rema i utgangspunktet har hatt:

Aktøren heter Rimi.

Rimi er allerede på nettet, men nettstedet er ikke tilgjengelig for andre enn dem som kjenner brukeridentifikasjon og passord. Informasjonsdirektør Erik Dahl i Hakon Gruppen er ikke videre meddelsom når vi stiller spørsmålet om når Rimi vil slippe tjenesten til folket.

- Det vil jeg ikke si noe om, sier han på forespørsel. Men Dahl bekrefter at Rimi er på vei ut i kyberrommet.

- Det at Internett kommer til å spille en rolle innen dagligvarehandel er det ingen tvil om. Elektronisk handel og Internett kommer utvilsomt til å være en viktig del av Rimis virksomhet fremover, sier Dahl til digi.no.

- Vi er en stor aktør som ikke akter å gi bort markedsandeler.

Utover det vil Dahl si fint lite om innhold og tidsplaner for Stein Erik Hagens lavpriskonsept på nett. Hagen har allerede et kjøring hjem konsept som baserer seg på bestilling over telefon og faks.

Matnett har fått et forsprang på ett år med filialer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Net-Trade, Matnetts moderselskap, har i dag ti ansatte og har vært oppe i 250 bestillinger daglig, ifølge administrerende direktør Brit Ravndal.

Med en snittbestilling på rundt 800 kroner blir likevel den maksimale totalomsetningen kun halvparten (200.000 kroner) av for eksempel en butikk som Jacobs på Holtet i Oslo, som omsetter for rundt 400.000 kroner daglig.

Til toppen