Og vinneren av digi.no prisen er:

SPCS med sitt virtuelle legosett Rubicon Global. I hard konkurranse med kartteknologien FlexIm og hjemmesideverktøyet Mamut fra Guru Software vant SPCS, tidligere PC-Systemer, en knepen seier.

digi.no-prisen går til den bedrift, den person, det konsept eller det produkt som har imponert oss mest i året som er gått. Det skal være lokalt, det vil si norsk, og ha et potensial for fremtiden.

I 1998 gikk prisen til Fast Search & Transfer, søkeselskapet som per i dag har en børsverdig på over åtte milliarder norske kroner.

I år har juryen valgt å dele ut prisen til økonomisystemet Rubicon Global som er laget av SPCS, tidligere kjent som PC-Systemer.

Juryen, som har bestått av tre sentrale personer fra digi.nos redaksjon, falt ned på Rubicon etter en tøff kamp om tetplassen.

Juryen sier om vinneren: "Rubicon Global er et norskutviklet produkt med et stort potensial på det internasjonale markedet. Rubicon består av gjenbrukbare komponenter som i prinsippet kan koples sammen etter Lego-prinsippet. De fleksible løsningene er allerede tilrettelagt for ulike former for terminalløsninger som WAP og Palm Pilot. Bedriftskunder vil kunne dra aktiv nytte av disse systemene i sentrale virksomheter som e-handel og kundehåndtering. Grunnen til at Rubicon går seirende ut, er at de synes å ha bygget et bunnsolid, fleksibelt og skalérbart forretningssystem."

Det var imidlertid ingen klar seier i en konkurranse som var preget av mange gode kandidater.

De to nærmeste utfordrerne til Rubicon ble til slutt de digitale kartsnekrerne i FlexIm der tidligere Norsk Data- teknolog Per Bjørge har utviklet en imponerende kart-teknologi. Teknologien brukes både hos Eiendomsnett og på Telias Gula Sidor. Systemet er kompakt og skalérbart for internettvisning, enkelt å bruke med bra funksjonalitet.

Den andre utfordreren er produktet Mamut fra Guru Software. Internettbrukerne kan med Mamut snekre hjemmesider på en måte som er enklere enn noe annet system som juryen har sett. Det er en enkel startpakke som er gratis for brukerne og har stor PR-verdi for Guru i sitt arbeid som programvareleverandør.

Til toppen