Også HP vil selge musikk

Etter Apples suksess med musikkbutikken iTunes og lommespilleren iPod, kaster stadig flere aktører seg på vogna.

Salget av musikk på nettet gikk tregt, trolig mye på grunn av alle begresningene musikkfilene hadde. Men etter at Apple forhandlet seg til friere formater og åpnet sin iTunes-butikk, har utviklingen skutt fart.

Apples salg av 17 millioner musikkkutt og 1,4 millioner iPods frister konkurrentene.

En rekke aktører har nå fulgt opp Apple, både i USA og her i Europa. Blant annet har Microsoft startet salg av musikk gjennom Windows Media Player-programmet de fleste Windows-brukere har. I tillegg lover selskapet å åpne en egen, frittstående musikkbutikk.

    Les også:

I tillegg er Napster tilbake som en ren musikkbutikk og den amerikanske butikkgiganten Wal-Mart lover det samme. Fra før selger Real og Musicnet også musikk over nettet i USA.

Nå kommer også HP, en aktør som ikke har tradisjoner hverken i musikkbransjen eller som en stor aktør på Internett. Men selskapet har sterke bånd til svært mange privatkunder gjennom deres skrivere.

I løpet av første kvartal skal HP både åpne en Internett-basert musikkbutikk og lansere en harddisk-baserte lommespiller, skriver Wall Street Journal. Dermed kaster HP seg - om enn noe sent - ut i konkurransen med aktører Apple, Creative og Dell.

HPs planer synes som en ren kopi av hva hovedkonkurrenten Dell nylige gjorde da de lanserte en harddiskbasert lommespiller og musikkbutikk på Internett.

Til toppen