Også NAV gransker fire kontrakter med SBS

NAV engasjerer granskere for å sjekke sjekke ut rykter om at de også skal ha blitt overfakturert.

Siemens Business Services (SBS) er stadig i hardt vær. Selskapet har nylig måtte tilbakebetale enda mer penger til Forsvaret etter at det ble avslørt overfakturering og nå velger flere kunder å granske om de har blitt utsatt for det samme av leverandøren.

Nå har NAV engasjert Edbo, det samme selskapet som Forsvaret brukte til sin granskning, for å se på fire kontrakter som NAV har med Siemens Business Services.

- Vi har hatt spesielt fokus på disse kontraktene siden saken i Forsvaret ble kjent og har allerede iverksatt flere tiltak, sier Martin Apenes, kommunikasjonsdirektør i NAV, til Finansavisen.

Granskningen omfatter faktureringer tilbake til 2000. NAV opplyser til Finansavisen at de henter inn eksterne granskere først nå, fordi de nå har fått tilgang på endel opplysninger fra Forsvarets granskning og fordi det skal versere rykter om uregelmessigheter.

I Siemens Business Services mener de at disse ryktene er plantet av andre.

- Dette dreier seg om en såkalt drittpakke plassert av et PR-byrå, sier Arne Besseberg, styreleder i Siemens Business Services, til Finansavisen.

Han forstår allikevel at NAV føler behov for å gjennomføre en granskning etter skandalen med Forsvaret. NAV-avtalene har noen fellestrekk med avtalen som SBS hadde med Forsvaret.

- I likhet med kontrakten med Forsvaret, inneholder NAV-kontrakten bestemmelser om en viss fortjeneste, sier Besseberg til Finansavisen.

Det betyr at avtalen garanterer Siemens en bestemt fortjenestemargin, noe som ikke gir insentiver for å kutte kostnader og åpner muligheten for å ta seg bedre betalt.

Denne kontraktsformen er svært uvanlig i bransjen. Da digi.no sjekket med IBM Norge-sjef-Morten Torkildsen tidligere i år, sa han at han aldri hadde hørt om den typen kontrakter.

Til toppen