Redaksjonelle nyhetsbrev distribuert elektronisk spretter fram i Norge som i Sverige (se tidligere saker). Men vi ligger et stykke bak svenskene foreløpig, viser en undersøkelse digi.no har foretatt blant norske medier.
Her kan du se hvilke nyhetsbrev svenskene vil ha:
Av allmenne nyhetstjenester er det Akersgata-avisene Dagbladet og Aftenposten som kniver om førsteplassen. Dagbladet oppgir å ha 7.000 daglige abonnenter på nyhetsbrevet, mens Aftenposten oppgir å ha rundt 5.500 abonnenter.
Når det gjelder bransjerelaterte nyheter, ligger digi.no klart i tet (se nederst), med Hegnar Online på plassen bak.
Hegnar Online har to ulike nyhetsbrev - et fra IT-kanalen som i hovedsak har nyheter om IT, og et nyhetsbrev fra Finansavisen, med fokus på finansnyheter. Begge nyhetsbrevene har én ukentlig og én daglig versjon, hvorav de fleste lesere abonnerer på de daglige nyhetsbrevene.
Totalt sender Hegnar Online ut nyheter til 6387 e-postadresser daglig, mens 1237 mottar den ukentlige posten.
- Dette er noe vi ikke har markedsført i det hele tatt, sier Inge Berge, redaktør i Hegnar Online til digi.no.
Media - Nyheter | Hvor mange abonnenter | Daglig /ukentlig/ månedlig | Gratis/ må betale |
Dagbladet | 7.000* | Daglig | Gratis |
Aftenposten | 5.500 | Daglig | Gratis |
Media - Bransjerelaterte nyheter | Hvor mange abonnenter | Daglig /ukentlig/ månedlig | Gratis/ må betale |
Hegnar Online daglig | 6.378 | 1-2 ganger daglig** | Gratis |
Computerworld (IDG) | ca. 1.400 | Daglig | Gratis |
Hegnar Online ukentlig | 1.237 | Ukentlig | Gratis |
Propaganda | 500 | to ganger i uken faks/mail | Må betale / 1.200 kr/år |
Eyes Interactive | 500 | 1-2 ganger i uka | Må betale |
KF-Xpress | 300-400 abb* | Hver uke faks/mail | Må betale / 1.200 kr/år |
* Flere av adressene nyhetsbrevet går ut til, er gruppeadresser, slik at flere enn én person mottar nyhetsbrevet, eller så videresendes mail til flere mottakere.
** Finansnyhetsbrevet sendes ut to ganger daglig, mens IT-nyhetsbrevet sendes ut en gang om dagen.
August i fjor startet den tidligere redaktøren i KF X-press, Ole Henrik Nissen-Lie opp faksavisen Propaganda. Den har et fokus på nyheter om medie og reklamebransjen, på det samme markedet som KF X-press.
Tar man forbehold om at begge nyhetsbrevene begge sender til felles e-post adresser og blir distribuert til mange flere mottakere enn det er abonnenter, ser det ut til at Propaganda har et ørlite forsprang i forhold til KF X-press.
- Vi sender blant annet et eksemplar av faksavisen til et stort reklamebyrå, som så distribuerer faksen eller e-posten videre, derfor har vi ikke et nøyaktig abonnementstall, sier redaktør i KF X-press, Trygve Lorenzen.
Propaganda og KF X-press har lik abonnementspris; 1.200 kroner årlig.
- Har dere merket noen nedgang i antall abonnenter side Propaganda kom på banen?
- Nei, vi ikke merket noen nedgang i antall abonnenter. Heller tvert imot, vi har fått flere nye abonnenter i 1999 enn vi fikk i 1998, sier Lorenzen.
Bak nyhetsbrevet som Eyes Interactive sender ut en til to ganger i uka er det Jan C. Bjerkfelt som står bak.
- Hovedgrunnen til at vi gikk over til elektronisk utsendelse av nyhetsbrevet, er at posten øket portotakstene til det dobbelte. I tillegg er det mye raskere. Vi sender ut med minst mulig finurligheter, slik at våre mottakere også kan ta det opp på bærbart utstyr. Det er tilpasset WAP, og er ren tekst uten bilder. Nyhetsbrevet sendes ut en gang i uka, og innimellom sender vi to ganger, sier Bjerkfelt til digi.no.
digi.no har også et gratis nyhetsbrev som daglig går ut til nesten 10.000 e-post adresser.