Også TV 2 sier nei til NTB

Tre norske TV-kanaler sparer til sammen drøyt én million kroner årlig når de nå skal distribuere TV-informasjon direkte over nettet. - Det er et paradoks at vi har måttet betale NTB for denne tjenesten, mener informasjonssjefen i TV 2.

TV 2, TV3 og TVNorge har alle sagt opp distribusjonsavtalene med NTB Pluss. På fredag skrev digi.no at TVNorge sparer 300.000 årlig på å distribuere programomtaler og pressebilder selv over nettet.

TV 2 opplyser til digi.no at deres kontrakt er verdt et sted mellom 6 og 700.000 årlig, mens TV3 angir den til 260.000. Det betyr at NTB mister en årsomsetning på nesten 1,2 millioner kroner fra nyttår.

- Det er et paradoks at vi skal betale NTB for å distribuere denne type informasjon til kundene. Vi serverer dem dette stoffet, og de tjener jo penger i begge ender, ikke minst på å selge stoffet videre ut, sier informasjonssjef Rune Indrøy i TV 2.

Administrerende direktør Svein Sunde i NTB Pluss mener dette beror på en misforståelse:

- Vi har skrevet brev til TV 2 og de andre aktørene hvor vi har presisert hvordan dette foregår. Det vi tar betalt for er programomtaler og bilder som vi distribuerer, det er altså rene distribusjonskostnader. Vi tar ikke betalt for programtablåene som vi selger videre. Den betalingen får vi fra hver enkelt avis, sier Sunde, som også mener at summene som blir nevnt ligger for høyt i noen av tilfellene.

- Dette er NTBs egen vurdering. Vi fastholder at de tar betaling i begge ender og ser vi ingen grunn til å fortsette dette samarbeidet, sier Indrøy.

Han opplyser at det er kun én uke siden de sa opp kontrakten med Norsk Telegrambyrå.

- Årsaken er kort og godt at vi kan gjøre dette selv for en vesentlig lavere kostnad. Dessuten får vi bedre oversikt og kontroll over det som blir sendt ut. Det er viktig å få på plass et IT-system som kan fungere enkelt for oss. Dersom vi får det til, og det ikke fører til merarbeid, er det meningsløst for oss å betale 600.000 kroner for at andre skal utføre denne tjenesten, sier Indrøy og viser til at de starter opp et prøveprosjekt allerede 15. november.

TV 2s informasjonssjef opplyser at da de forhandlet siste gang for ett knapt år siden, ga de NTB en liten økning i prisen.

- De sto hardt på at prisen skulle opp. Vi var ikke klare for å gjøre denne jobben selv på det tidspunktet, sier Indrøy og legger til at de nå stoler såpass mye på teknologien at de tar sjansen.

- Det er tre kanaler som gjør dette omtrent samtidig. Vi må venne oss til å gjøre denne distribusjonen selv., sier han og hevder at NRK også vurderer hva de skal gjøre.

TV3 opplyser at de ikke bare sparer 260.000 årlig på å kutte NTB-avtalen. I tillegg sparer TV-kanalen flere hundre tusen på å ikke sende pressemeldinger og bilder på papir.

- Det er klart det er trist å miste kunder. Vi ser vi på det som et praktisk og hensiktmessighets trekk fra disse kundene. Det betyr imidlertid ikke at vi er ferdig med samtalene med dem, sier Svein Sunde i NTB Pluss som også påpeker at NRK ikke har gjort noen endring i sin avtale.

- Vi skal ikke legge for mye i dette. Det er ikke noen voldsom sak, utover at TV-selskapene ønsker å benytte egne weber og egne systemer til å gjøre jobben, sier han.

Til toppen