JUSS OG SAMFUNN

Økonomisk baksmell for Media Metrix

Det amerikanske analyseselskapet Media Metrix rapporterer et underskudd for fjerde kvartal 1999 på 118 millioner norske kroner, mens tapet i 1999 ble på hele 181,5 millioner norske kroner.

Hilde Nyman
22. feb. 2000 - 10:31

For kort tid siden kunne digi.no melde at det amerikanske analyseselskapet Media Metrix er på full fart inn i Skandinavia med oppkjøpet av svenske SIFO Interactive Media. Denne delen av SIFO Group driver med nettmålinger, og hadde et underskudd på 12 millioner svenske kroner i 1999.

Røde tall er det også hos oppkjøperen Media Metrix. Ifølge Media Central hadde Media Metrix et tap på 118,5 millioner norske kroner (14,3 millioner dollar) i fjerde kvartal 1999. Samme kvartal året før hadde Media Metrix et tap på 37,3 millioner norske kroner (4,5 millioner dollar).

Samtidig melder selskapet at inntektene i den samme perioden var på 62,2 millioner norske kroner (7,5 millioner dollar), mot 19,1 millioner norske kroner (2,3 millioner dollar) samme periode i 1998. Fra tredje til fjerde kvartal 1999 representerer dette en økning på 38 prosent,

For 1999 sett under ett endte resultatet for selskapet på 181,5 millioner norske kroner (21,9 millioner dollar). Til sammenligning var tapet i 1998 på 58,8 millioner norske kroner (7,1 millioner dollar).

Inntektene økte også i løpet av 1999, og selskapet kan vise til en inntektsvekst på 224 prosent i forhold til 1998. I 1999 endte inntektene på 169,9 millioner norske kroner (20,5 millioner dollar) mot 52,21 millioner norske kroner (6,3 millioner dollar) i 1998.

Ifølge en pressemelding fra selskapet skyldes veksten i inntektene i første rekke styrket salg men også oppgraderinger fra eksisterende kunder.

Media Metrix hadde 619 kunder ved utgangen av 1999 og hele 109 av disse kom til i løpet av fjerde kvartal 1999. I løpet av 1999 har selskapet styrket sin kundebase med over 100 prosent.

Likevel prøver selskapet å holde motet oppe:

- Fjerde kvartal endte et veldig bra år for Media Metrix, sier styreformann og administrerende direktør i selskapet, Tod Johnson i pressemeldingen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.