Økt etterspørsel etter nett-TV

I USA øker etterspørselen etter TV-apparater hvor Internett er integrert. Nå skal amerikanske media- og dataselskaper samarbeide om å komme fram til en standard for interaktive funksjoner i fjernsynet. NRK følger arbeidet med argusøyne.

Etterspørselen etter fjernsynsapparater som har mulighet for nettilkobling øker, skriver USA Today i sin nettutgave. Og det kan jo bare gå én vei - oppover - ettersom dette markedet ennå ikke har tatt helt av.

I USA har nå media- og dataselskaper inngått et samarbeid gjennom organisasjonen The Advanced Television Enhancement Forum for å finne en standard i utviklingen av interaktive funksjoner på TV. Her er blant annet Microsoft, Walt Disney, DirecTV, Intel med flere.

- Vil opprettelsen av den amerikanske samarbeidsgruppen få noen betydning for arbeidet med å finne en nordisk og europeisk standard?

- Jeg har henvendt meg til gruppen for å se hva de har av europeisk aktivitet. Alt som skjer på dette feltet i USA er interessant, fordi det etter hvert også kommer til det europeiske markedet. Hovedpersonen i denne gruppa i USA er Microsoft, og i europeisk sammenheng er det interessant når WebTV blir lansert i Europa. Hvis Microsoft venter med denne lanseringen, regner jeg med at de samordner seg med de store kringkastingsselskapene, sier Rolf Brandrud, som er ansvarlig for NRK Interaktiv, til digi.no.

- Vi følger med, og prøver å pumpe Microsoft for informasjon. Det er klart at opprettelsen av denne samarbeidsgruppen ikke er det eneste eller første som kommer til å være avgjørende for en europeisk standard, men det er en viktig sak å følge, sier Brandrud.

Microsoft har utviklet WebTV sammen med Sony, Philips og Mitsubishi, og har hittil kommet i to utgaver i USA. Den første kom i 1996 og den siste, WebTV Plus, ble lansert desember i fjor. Ifølge USA Today har salget for begge modellene til sammen nå gått over 400.000. Markedsføringen har i det siste blitt intensivert, og som en følge av det, har etterspørselen økt.

Til toppen